دارو اسیر “ناهماهنگی ها”/ وضعیت نامطلوب تخصیص ارز به واردات دارو

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: باتوجه به شرایط خاص ارزی کشور، واردات دارو محدودتر شده است. داروی بیماری های خاص و صعب العلاج در فهرست دارویی کشور قرار گرفته که تخصیص ارز به آن هم با دشواری انجام می شود.

به گزارش درمان یاب، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در خصوص آخرین وضعیت واردات داروهای خارجی به کشور اظهار داشت:

توسعه تولید دارو در داخل یک دهه است که در اولویت قرار گرفته و در چهارسال گذشته با توجه به شعارهای سال مبنی بر توجه بیشتر به تولید داخلی، تقویت شده است. دولت تلاش کرده با عدم واردات داروهای خارجی که مشابه داخلی دارد و هم چنین مواد اولیه ای که در داخل تامین می شود، به تولید داخلی دارو کمک کند.

حمایت از تولید داخل، روند طبیعی خود را طی کرده؛ هرچند به نظر من بعضی روش ها نادرست بوده است.

اکنون تنها داروهایی که مشابه آن در داخل ساخته نمی شود در فهرست دارویی کشور قرار گرفته و وارد می شود که بیشتر داروهای بیماری های خاص و صعب العلاج است. واردات این داروها هم دچار مشکل شده است. تخصیص ارز کم و بد انجام می شود که به دلیل کمبود ارز و شرایط امروز اقتصاد کشور است. با توجه به این شرایط من اگر جای مسئولان وزارت بهداشت بودم، پیش از اینکه بگذارم نحوه تامین ارز تعیین کند که چه دارویی بیاید و نیاید، به دسته بندی مناسبی از این داروها می رسیدم. درست است که همه داروها برای بیماری های خاص و صعب العلاج است با این حال می توان براساس اهمیت و اولویت به دسته بندی از این داروها رسید. این دسته بندی اما از سوی مسئولان انجام نشده است.

وی با اشاره به صحبت های اخیر خود مبنی بر اینکه واردات دارو با ارز نیمایی مطلوب واردکنندگان است، افزود: بعضی داروها که کمتر حیاتی است مشمول ارز نیمایی شده است. با این حال در تامین ارز برای واردات این داروها هم دچار مشکل شدیم. نزدیک به یک ماه است که در سامانه سازمان توسعه تجارت و با تصمیم وزارت صمت، داروهای گروه یک به گروه دو منتقل شده است درحالیکه وزارت بهداشت این داروها را در گروه یک و مشمول ارز یارانه ای می داند.

این داروها به عنوان داروهای گروه دو در نوبت ارز نیمایی در سامانه ثبت سفارش قرار می گیرد درحالیکه از نظر وزارت بهداشت باید ارز 4200 تومانی بگیرد و قیمت گذاری هم بر همان مبنا انجام می شود.

با توجه به این عدم هماهنگی امکان ثبت سفارش وجود ندارد. هنوز هم رییس سازمان غذا و دارو با وزارت صمت در این باره مکاتبه نکرده که امکان ثبت سفارش فراهم شود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.