محدودیت های اطلاع رسانی درباره ایدز را برمی‌داریم

به گزارش نشریه درمانیاب، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در همایش روز جهانی ایدز گفت:

امیدوارم امسال بی‌ پرواتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته به ایدز و پیشگیری از آن بپردازیم. رویکرد و نگاه ما در آموزش ایدز غلط است و این موجب دردسر در جامعه سلامت کشور شده است. برخی افراد غیرکارشناس اظهاراتی داشته‌اند که متاسفانه ما را تحت تاثیر قرار داد. بیماریابی ما با اختلال روبرو شده‌است و ما در این زمینه دچار ضعف هستیم.

مروری بر آمار مبتلایان به ایدز در کشور

تاکنون ۴۰ هزار و ۵۷۳ فرد مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۸ نفر جان خود را از دست داده اند و ۲۱ هزار و ۶۳۵ نفر زنده هستند.
وی کفت: در مجموع کل مبتلایان شناسایی شده ۸۲ درصد مرد و ۱۸ درصد زن هستند اما در موارد جدید و درخصوص موارد شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ۶۹ درصد مرد و ۳۱ درصد زن هستند و شیوع این بیماری در زنان رو به افزایش است.
رئیسی ادامه داد: موارد ابتلا به ایدز با سرنگ مشترک در کل موارد ۶۰ درصد، انتقال جنسی در کل ۲۲ درصد و انتقال از مادر به نوزاد ۱.۷ درصد است اما در بین مبتلایان شناسایی شده سال ۹۷ و نیمه امسال ابتلا با سرنگ مشترک به ۳۱ درصد کاهش یافته و موارد انتقال جنسی به ۴۸.۶ درصد افزایش یافته است و انتقال مادر به نوزاد به ۲.۶ درصد رسیده است.

هر گاه خواستیم اطلاع‌رسانی کنیم سازمان‌های بی‌ربط در امور ما دخالت کردند.

رئیسی در ادامه گفت: هر گاه خواستیم اطلاع‌رسانی کنیم سازمان‌های بی‌ربط در امور ما دخالت کردند. اظهارات این سازمان‌ها و افراد غیرکارشناس مانع روند درست پیشگیری از اچ آی وی شده است. من به عنوان معاونت بهداشت این وزارتخانه وظیفه شرعی و قانونی دارم تا تمام تلاش خود را در جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهم و در این راه هر هزینه‌ای را می‌پذیرم.

وی در ارتباط با دخالت‌های افراد غیرمتخصص در رابطه با اچ آی وی گفت: تناقضات بسیاری در مواجهه و بیماریابی اچ آی وی داریم بیماریابی ما در کشور ضعیف است اگر تلاش کنیم که اقدام به بیماریابی کنیم هیاهو ایجاد می‌کنند. اگر بیماریابی نکنیم، از عملکردمان شکایت می‌کنند ما باید با رویکردی جدید برنامه‌‌ریزی کنیم. بحث اول در رابطه با ایدز آگاهی و پیشگیری است. پیدا کردن فرد بیمار بهترین گام در جلوگیری از شیوع این بیماری است. همچنین بیماریابی باعث آن می‌شود افراد عمر طبیعی داشته باشند و بیماری آ‌نها کنترل شود.

در شناسایی افراد مبتلا ضعیف هستیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: سازمان بهداشت جهانی استراتژی ۹۰-۹۰-۹۰ را به کشورها توصیه کرده است یعنی شناسایی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز، شروع درمان برای ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و ادامه و پیگیری درمان برای این ۹۰ درصد شناخته شده است. در ایران در بخش اول یعنی شناسایی ۹۰ درصد افراد مبتلا ضعیف هستیم اما در دو مورد دیگر موفق بوده ایم.
رئیسی اضافه کرد: کسانی هم در خارج از کشور نشسته اند و تا مساله ای مثل لردگان پیش می آید، برای ما نسخه می نویستند و دلسوزی می کنند اما برای کنترل ایدز نیازی به کمک خارجی نداریم مهم این است که اجازه دهیم اطلاع رسانی و آموزش در جامعه به درستی انجام و برنامه بیماریابی و پیشگیری اجرا شود.

رئیسی گفت: در دنیا ۳۸ میلیون نفر اچ ای وی دارند. ۷۹ درصد از وضعیت خود آگاه هستند. ۶۲ درصد به درمان دسترسی دارند. در ۸۶ درصد بیماران ویروس سرکوب شده است بنابراین مرگ ناشی از اچ آی وی سیر نزولی داشته، ۹۵ درصد ابتلا در منطقه مدیترانه شرقی و ۵۴ درصد آن در کل جهان است. جلوگیری از ابتلا افراد سالم به ویروس اچ آی وی مربوط به حوزه آسیب‌های اجتماعی است که وزارت بهداشت در آن اختیار ندارد. باید نهادهایی که به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازند در این امر همکاری  لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند.

نامه دادند که شما آموزش فحشا می‌دهید!

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: به صراحت می‌گویم؛ اگر اجازه داده نشود از رسانه‌های ملی به ویژه صداوسیما به آموزش و پیشگیری ایدز بپردازیم، اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند. ما برای هر گروهی برنامه آموزشی گذاشتیم، به سرعت نامه دادند که شما آموزش فحشا می‌دهید! این با هیچ منطقی جور در نمی‌آید. هیچ برنامه‌ای به اندازه آموزش در بیماری‌های عفونی به ویژه ایدز اهمیت ندارد.

وی افزود: از سال ۹۴ تا ۹۸ برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز انجام شده است و همچنین دوره پنجم آن در حال شروع شدن است.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.