ماجرای تخلف شرکت‌هاى دارویى مبنی بر فروش داروهاى ژنریک با قیمت داروهاى برند

مجتبی بوربور عضو اتحادیه واردکنندگان دارو در برنامه رادیویی تهران کلینیک گفت: در رابطه با قیمت داروهای ژنریک گفت: بحث قیمت‌گذاری کلی داروها به عهده سازمان غذا و دارو و کمیته قیمت گذاری است و نظارت عالیه‌ای بر این موضوع وجود دارد.

وی درباره خبری درباره تخلف شرکت‌هاى دارویى مبنی بر فروش داروهاى ژنریک با قیمت داروهاى برند گفت: با بررسى‌هایی که انجام دادم این خبر در سال ۹۶ بیان شده بود و باز هم انتشار پیدا کرده است هر چند این موضوع بعید است که فراگیر باشد و ممکن است در موارد محدود اتفاق افتاده باشد و بازنگری خواهد شد.

بوربور  با بیان اینکه اما همین خبر هم که در سال ٩۶ منتشر شد به این صورت بود که مثلا دارویی با برند اصلی با ارز ۳۳۰۰ و برند زنریک با ارز ۴۲۰۰ قیمت گذاری شده است و دارای ۳۳درصد افزایش قیمت بوده گفت: این موضوع با توجه به تاریخ قیمت گذاری رخ داده ؛ اگر دارویی با برند خاصی در حال اتمام باشد، احتمال اینکه برندهای ژنریک و اصلی با قیمت‌های تقریبا یکسان عرضه شوند وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت و اثر بخشی داروها گفت: سازمان غذا و دارو یک کیفیت کمی و کیفی را درباره نظارت بر چرخه داروها را بر عهده دارد و قوانین کیفیتی به شدت رعایت می‌شود.

وی در ادامه افزود: ممکن است گاهی برخی بیماران نسبت به داروها واکنش جدیدی نشان دهند و از این نظر ناراضی باشند.

بوربور بیان کرد: حمایت از بحث صنعت کشور بحث کلی و درستی خواهد بود اما اینکه کلاً واردات نباشد درست نیست؛چون موضوع کیفیت امری انتخابی برای پزشک و بیمار است ما حتی هزینه برخی داروهای تولید داخلی از داروهای وارداتی بیشتر است و چه بسا برخى از داروهای وارداتى  هزینه‌شان کمتر باشد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.