قاچاق معکوس نوارهای تست قند خون/ نظارت ها بر توزیع نوارهای تست قندخون تشدید شود

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به قاچاق معکوس نوارهای تست قند خون اظهار داشت: از آنجایی که تامین نوارهای تست قند خون برای بیماران ایرانی با استفاده از ارز دولتی انجام می شود، اختلاف قیمت زیادی در کشور ما و کشورهای همسایه ایجاد شده و همین موضوع، زمینه را برای قاچاق آن به خارج کشور فراهم کرده است.

همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار درمان یاب با اشاره به نامه 120 متخصص غدد به رئیس جمهور در خصوص کمبود انسولین و نوارهای تست قند خون، اظهار داشت: این دو جزو اصلی ترین اقلام ضروری برای کنترل دیابت است و لازم است در خصوص تامین آنها، اقدام لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به ضروت ریشه یابی کمبودها ادامه داد: با توجه به اینکه انسولین و نوار تست قند خون، دو ماهیت جدا از هم دارند ( انسولین جزو داروها و نوار تست قند خون، جزو تجهیزات پزشکی دسته بندی می شوند) باید به طور دقیق و ریشه‌ای نسبت به دلایل شکل گیری کمبود هریک از این دو، به صورت جداگانه بررسی‌های لازم صورت گیرد و حتما با علت و ریشه کمبودها مقابله شود.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به قاچاق معکوس نوارهای تست قند خون افزود: از آنجایی که تامین نوارهای تست قند خون برای بیماران ایرانی با استفاده از ارز دولتی انجام می شود، اختلاف قیمت زیادی در کشور ما و کشورهای همسایه ایجاد شده و همین موضوع، زمینه را برای قاچاق آن به خارج کشور فراهم کرده است.

وی تاکید کرد:‌ قاچاق معکوس نوارهای تست قند خون، اصلا امری دور از ذهن نیست. هم برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی دارد، هم سایز و اندازه بسته های نوار تست قند خون کوچک است و قابلیت قاچاق دارد و هم برند آن در کشورهای همسایه موجود است. واقعیت این است که متاسفانه قاچاق معکوس به شغلی برای برخی از اتباع کشورهای همسایه تبدیل شده که دارو و تجهیزات را چه به صورت چمدانی و چه به صورت بارنامه با کمترین مشکل و هزینه اقدام به خروج این اقلام از کشور می کنند و در واقع سوبسیدی که دولت در این وضعیت دشوار ارزی برای بیماران ایرانی تخصیص داده را از کشور خارج می کنند.

همایون سامه یح نجف آبادی با اشاره به ضرورت نظام مند شدن شبکه توزیع و تقویت ابزارهای نظارتی ادامه داد: افزایش واردات، نمی تواند کمکی به بیماران ایرانی کند. چرا که به محض افزایش نوارهای تست قند خون در بازارهای داخلی، سریعا توسط قاچاقچیان به خارج از کشور منتقل می شود و اینکه فکر کنیم دولت با اختصاص ارز بیشتر، می تواند رفاه بیشتری برای بیماران ایرانی فراهم کند، تصور چندان درستی نیست و باید نظارت ها را بر نظام توزیع تقویت کرد.

وی با اشاره به موجود بودن نوارهای تست قند خون ایرانی در بازار کشور اظهار داشت: خوشبختانه یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، توجه ویژه به تولید داخلی دارو و تجهیزات پزشکی است و رویکرد چنین بوده که از اختصاص ارز دولتی 4200 تومانی برای دارو و تجهیزات پزشکی که مشابه آنها در ایران تولید می‌شود، صورت نگیرد و تا آنجایی که من اطلاع دارم در بسیاری از موارد به این سیاست عمل شده است. بنابراین یک راهکار مقابله با کمبود نوارهای تست قند خون، حمایت از تولید داخلی آن است.

وی ادامه داد: در خصوص نوارهای تست قند خون، سال گذشته میزان اختصاص ارز دولتی برای واردات دستگاه و نوار تست قند خون حدود 24 میلیون یورو بوده و این در حالیست که ارز اختصاص یافته برای تولید داخلی آنها فقط یک‌میلیون و دویست هزار یورو بوده و که این نشان‌دهنده اختلاف بسیار زیاد هزینه ارزی کشور است. بنابراین بهتر است مسئولین نسبت به این موضوع توجه داشته باشند که در این تنگنای ارزی که کشور با آن روبرو است، باید بر تامین ارز برای اقلام تولید داخل متمرکز باشند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس طبق قولی که وزیر بهداشت به مردم داد، اختصاص ارز دولتی به واردات باید قطع و شود و این ارز بهتر است به اقلام داخلی تعلق پیدا کند و اگر افرادی تمایل به استفاده از انواع خارجی دارند، می توانند با قیمت واقعی آن را خریداری کنند.

وی افزود: حمایت دولت از تولیدات داخلی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان از ضروریات مملکت است چرا که همین امر باعث خودکفایی ما در بسیاری از احتیاجات ضروری ما خواهد شد؛ البته در ایران فقط یک تولیدکننده موفق به تولید دستگاه و نوار قند خون شده و باید با تسهیلات بیشتر و سرمایه گذاری گسترده تر کاری کرد که تعداد تولید کنندگان بیش از این باشد تا با ایجاد رقابت، بهبود کیفیت و قیمت مصرف کننده فراهم تر شود.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.