بررسی سهم بودجه حوزه سلامت در لایحه بودجه ۹۹

به گزارش خبرنگار نشریه درمانیاب، سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مصارف کل بودجه کشور در سال ۹۹ حدود ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال ۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد دارد که شامل مصارف هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای، تملک دارایی های مالی، درآمدهای اختصاصی و مصارف شرکت های دولتی است اما بودجه مصارف عمومی دولت در لایحه بودجه ۹۹ حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب سال جاری، حدود ۸ درصد رشد دارد.

وی افزود: سهم حوزه سلامت از مصارف عمومی دولت در سال جاری حدود ۹٫۱ درصد بوده که در سال آینده، ۹٫۶ درصد در نظر گرفته شده است به عبارت دیگر، اعتبارات وزارت بهداشت از بودجه مصارف عمومی دولت در سال جاری ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده که برای سال آینده، ۴۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت یادآور شد: کل اعتبارات بخش سلامت کشور با لحاظ کردن درآمدهای اختصاصی باید مورد توجه باشد، مجموع اعتبارات ما در سال جاری، حدود ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه ۹۹ به حدود ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و سهم بخش سلامت از بودجه کل کشور در سال ۹۸ حدود ۴٫۴ درصد بوده که در لایحه بودجه ۹۹ به ۴٫۳ درصد کاهش یافته است.

تقوی نژاد افزود: در لایحه بودجه ۹۹، مجموع اعتبارات منظور شده برای حوزه سلامت که ۸۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است شامل ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی، ۳۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی، ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه ها برای اجرای طرح تحول نظام سلامت و ۳۸۹۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندی یارانه ها است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تقسیم بندی دیگری از نظر دانشگاه ها و بخش های آموزشی و پژوهشی و خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشیم، اعتبارات هزینه ای دانشگاه های علوم پزشکی در لایحه بودجه سال آینده، ۱۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به اعتبارات مصوب امسال، ۱۵٫۵ درصد رشد داشته و ردیف های ستادی در این لایحه، ۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۹ درصد نسبت به امسال رشد داشته است. همچنین در لایحه بودجه ۹۹، در بخش آموزش عالی اعتبارات دانشگاه ها ۵۸۷۰ میلیارد تومان است که نسبت به امسال ۱۵٫۴ درصد رشد دارد و ردیف های متمرکز بخش آموزش عالی، ۱۶۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که رشدی نسبت به اعتبارات امسال ندارد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: در بخش پژوهش، اعتبارات هزینه ای مراکز پژوهشی دانشگاهی ۲۷۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۴٫۱ درصد نسبت به اعتبارات امسال، افزایش داشته و ردیف متمرکز اعتبارات هزینه ای بخش پژوهش ۱۳۰ میلیارد تومان و با رشد ۷ درصدی نسبت به بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

تقوی نژاد اظهار داشت: اگر اعتبارات دانشگاه ها را در بخش های هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی های سرمایه ای در نظر بگیریم، جمع کل اعتبارات دانشگاه ها در سال ۹۸ حدود ۵۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در لایحه سال آینده به ۶۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و با رشد ۱۰ درصدی رسیده است. مجموع ردیف های متمرکز در بخش هزینه ای، اختصاصی و تملک دارایی های سرمایه ای در سال جاری ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که در لایحه سال آینده به ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با رشد ۵ درصد، رسیده است.

وی گفت: اعتبارات موضوع ماده ۳۷ قانون الحاق در خصوص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده  بسیار مهم است. در سالهای گذشته، مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد بود که شامل ۳ درصد عوارض برای شهرداری ها و ۵ درصد سهم دولت بوده است و قانونگذار به پیشنهاد دولت در سال ۹۳ برای بودجه سال ۹۴، یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده، اضافه کرد و اکنون که مردم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر کالاها و خدمات پرداخت می کنند، یک درصد از آن صرفا برای بخش سلامت هزینه می شود و در قوانین مختلف، این سهم یک درصد ذکر می شود و انتظار داریم که این یک درصد، به حوزه سلامت پرداخت شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت تاکید کرد: در سال جاری از حدود ۵ هزار و ۳۰۰  میلیارد تومان درآمدهای بدست آمده از مالیات بر ارزش افزوده تا کنون، ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص دریافت کرده ایم که در این زمینه سازمان برنامه و بودجه، قول همکاری برای پرداخت مابقی این اعتبارات را داده و امیدواریم که در روزهای آینده، این اتفاق رخ دهد و در لایحه بودجه ۹۹ بر اساس برآوردهای کارشناسی، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده اما به ازای آن برای بخش سلامت حدود ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و گرچه نسبت به بودجه امسال، رشد ۱۶ درصدی خواهد داشت اما امیدواریم که همه این اعتبارات در اختیار بخش سلامت قرار گیرد.

دکتر تقوی نژاد در خصوص ردیف اعتبارات طرح تحول نظام سلامت، گفت: برای این طرح در لایحه بودجه ۹۹، حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و در حال حاضر ۱۱ بسته خدماتی وجود دارد که در سال آینده، دو بسته خدماتی شامل کمک به تربیت نیروی متخصص با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان و نیز یارانه دارو، شیرخشک، واکسن، کیت و کیسه خون با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح تحول نظام سلامت افزوده می شود البته برخی از بسته های خدماتی طرح تحول نظام سلامت مانند حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در بودجه امسال ۱۸۸ میلیارد تومان اعتبار داشت که در لایحه بودجه ۹۹ به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است همچنین اعتبارات حمایت از حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها در سال جاری ۴۸۲ میلیارد تومان اعتبار داشته که در لایحه بودجه سال آینده، ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امیدواریم این مسائل حل شود.

وی افزود: بسته های خدماتی طرح تحول سلامت در سال آینده علاوه بر دو بسته خدماتی جدید، شامل دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، حفاظت و حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند، کاهش میزان پرداختی بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حمایت از حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانها، حمایت از ایجاد پایگاه های اورژانس هوایی، حمایت از ترویج زایمان طبیعی، حمایت از درمان ناباروری، کمک به تامین هزینه های تحمل ناپذیر درمان و توانبخشی و تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی و درمانی به درآمد اختصاصی از طریق خرید خدمات راهبردی است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت بیان داشت: در مورد ماده ۳۷ در باب هزینه ای و عمرانی نیز در سال جاری جمع اعتبارات هزینه ای ما ۴ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان بوده که در سال آینده، ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است همچنین اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از دو هزار و ۵۷ میلیارد تومان در سال جاری به ۲۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۹ افزایش یافته است.

تقوی نژاد خاطرنشان کرد: برای نیازهای وزارت بهداشت از جمله استخدام نیروهای جدید، ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده همچنین اعتبارات مورد نیاز برای جذب دو هزار عضو هیات علمی باید تامین شود. استقرار و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت بر اساس پیش بینی ها در سال آینده به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار و برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در سال جاری به یک هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان نیاز دارد که در لایحه سال آِینده پیش بینی نشده است.

تقوی نژاد اضافه کرد: برای اجرای پروتکل های جدید واکسن، حدود یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان و برای اجرای کامل پزشکی خانواده و نظام ارجاع، دو هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه ۹۹ در نظر گرفته شده است و وزیر بهداشت اخیرا طرح و برنامه ای را تحت عنوان “هر خانه یک پایگاه سلامت” در کشور اجرایی کرد که برای آن در بودجه سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات حوزه سلامت برای هزینه های اتباع خارجی صرف می شود اما متاسفانه در این زمینه، هیچ اعتباری را دریافت نمی کنیم و در برخی از استانهای که تعداد اتباع خارجی در آنها بیشتر است، با مشکلات بیشتری روبرو هستند و اغلب اوقات، گلایه بحقی دارند که در سرانه توزیع اعتبارات، برای اتباع خارجی، اعتباری در نظر گرفته نمی شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای توسعه و استقرار طب سنتی در نظام سلامت، ۱۶۰۰ میلیارد تومان و برای به روز کردن تعرفه های پرستاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۹ اعتبار پیش بینی شده و چالش حوزه سلامت در سال آینده، یارانه دارو و شیرخشک و واکسن است که اعتبار در نظر گرفته، کافی نیست. همچنین در لایحه بودجه سال آینده برای سازمان بیمه سلامت ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استثنای برنامه های جدیدی این سازمان که اخیرا اجرا شده، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حساب های ملی سلامت یکی از ابزار های تحلیلی برای ارزیابی وضعیت نظام سلامت در یک کشور است. در یک نظام سلامت باید سه ویژگی عمده در حساب های ملی، پایش کنیم؛ یکی پایداری به معنای استمرار در مصرف سطح مشخصی از خدمات سلامت؛ دیگری کارایی به معنی جلوگیری از هدررفت منابع و سومین ویژگی نیز اثربخشی به معنای دستیابی به اهداف مورد نظر در عدالت اجتماعی و حوزه سلامت.

روند نزولی مخارج سلامت در سالهای ۹۵ و ۹۶

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت اضافه کرد: آخرین حساب سلامت در کشور مربوط به سال ۹۶ است و معمولا تلاش می کنیم که حساب ملی سلامت برای سال ۹۷ را در سه ماه یا ۶ ماه اول امسال با هماهنگی بخش های آماری کشور، استخراج کنیم. بررسی روند مخارج جاری در حوزه سلامت نشان می دهد که پس از افزایش مخارج سلامت نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۴ که به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده، در سالهای ۹۵ و ۹۶ مخارج جاری سلامت، روندی نزولی داشته و سهم مخارج جاری از تولید ناخالص داخلی از میزان ۹٫۱ درصد در سال ۹۴ به ۸٫۷ درصد در سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است.

تقوی نژاد یادآور شد: سهم مخارج سرمایه ای از ۰٫۳ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ به حدود ۰٫۱ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ رسیده  که اندازه مناسب آن حداقل باید ۰٫۲۵ درصد باشد.

افزایش ۲۱ درصدی سهم بخش عمومی در تامین هزینه های جاری سلامت

وی خاطرنشان کرد: سرانه مخارج انجام شده بر کالا و خدمات نهایی در حوزه سلامت در سال ۹۶ به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد در کشور به قیمت ثابت سال ۹۵ رسیده که نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲٫۶ درصد رشد داشته است. همچنین میزان مشارکت بخش عمومی در تامین هزینه های جاری سلامت در سال ۹۶ به حدود ۵۴٫۴ درصد رسید در حالیکه در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، این میزان حدود ۳۴٫۴ درصد بوده و این افزایش ۲۱ سهم عمومی از هزینه های جاری سلامت، عمدتا به دلیل سهم صندوق های بیمه ای بوده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به اینکه هزینه های جاری سلامت، وابستگی بیشتری به بخش دولتی دارد، باید این اعتبارات به منابعی وصل شود که تاب آوری کافی را در مواجهه با شوک های بیرونی داشته باشد.

تقوی نژاد با اشاره به کاهش و تک رقمی شدن تورم در سال ۹۶، گفت: هزینه سرانه مخارج حقیقی دولت مرکزی در سلامت، افزایش قابل توجهی پیدا کرد به گونه ای که در سال ۹۶، سرانه حقیقی مخارج جاری سلامت به حدود ۳۳۵ هزار تومان به ازای هر فرد با قیمت ثابت سال ۹۵ رسید که نسبت به سال ۹۵ حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به هرم سنی جمعیت، یادآور شد: جمعیت کشور به سمت کهنسالی می رود و بر اساس برآوردها، سهم افراد بالای ۶۵ سال روند افزایشی در کشور دارد و تا سال ۱۴۱۵ به بیش از ۱۱ درصد از جمعیت بالغ می رسد و این شاخص در سال ۹۶، حدود ۶ درصد بوده است و وقتی سن جمعیت افزایش می یابد، پیش بینی می شود که بین ۰٫۵ تا یک درصد از تولید ناخالص داخلی در مورد هزینه های سلامت برای پیری جمعیت باید اضافه شود و مساله مهم در این زمینه، باید منابع مالی پایدار و قابل اتکا و به ویژه اتصال مستقیم هزینه های سلامت به پرداخت مالیات در نظر بگیریم.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت افزود: بررسی تصویر هزینه های سلامت بر مبنای کارکردهای آن نشان می دهد که هزینه های درمانی با سهمی حدود ۶۲٫۷ درصد، هزینه های دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۱۸ درصد، بیماران سرپایی حدود ۱۰ درصد و خدمات بهداشت عمومی و پیشگیری، حدود ۵ درصد از اعتبارات حوزه سلامت را در سال ۹۶ داشته اند و با توجه به سیاست های دکتر نمکی در خصوص تقدم بهداشت بر درمان دارد، لازم است که در جهت افزایش منابع حوزه بهداشت و پیشگیری، اقداماتی انجام شود.

پروژه‌های عمرانی وزارت بهداشت

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی وزارت بهداشت گفت: ۱۸ پروژه بیمارستانی در قالب احداث و توسعه و تکمیل با ظرفیت ۲ هزار و ۳۴۲ تخت به بهره برداری رسیده است. همچنین ۱۱ کلینیک ویژه، ۸ بلوک زایمان با ظرفیت ۴۶ تخت، ۳۲ مرکز غربالگری سرطان با ظرفیت ۱۴۶ تخت تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید، ۲۰ پروژه بهسازی و نوسازی تخت اورژانس با ظرفیت ۴۱۶ تخت و ۴۹۱ پروژه بهداشتی به بهره‌برداری رسیده است.

تقوی نژاد افرود: در زمینه میزان ارزیابی آسیب پذیری بیمارستان‌ها ۷۵ بیمارستان منتخب و ۱۰۰ مرکز بهداشتی ارزیابی‌ها را انجام دادند و ارزیابی کیفی در ۲۰ بیمارستان و ۵۰ مرکز بهداشتی در ذیل طرح مقاوم سازی اجرا شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به پویش ۲۰.۵۰ که قرار است طی آن پروژه های بهداشتی و درمانی تا سال ۹۹ افتتاح شوند، گفت: تا پایان سال، ۶۰ پروژه بیمارستانی با ۶ هزار و ۹۶۲ تحت بیمارستانی در قالب توسعه و احداث به بهره‌برداری می‌رسانیم. همچنین ۶۲ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۷ هزار و ۶۲۴ تخت تا سال ۹۹ تکمیل خواهند شد و در عین حال از امروز تا پایان سال ۹۹، ۱۲۲ پروژه با ۱۴ هزار و ۷۰۰ تخت به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی افزود: ۳۹ پروژه کلینیک ویژه با زیربنای ۹۰ هزار و ۷۰۰ مترمربع تا اسفند سال جاری تکمیل می‌شود و ۳۴ پروژه کلینیک ویژه با زیربنای ۸۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع تا پایان سال ۹۹ بهره‌برداری می‌شود. افزون بر این هفت پروژه بلوک زایمان با ظرفیت ۷۳ تخت تا اسفند ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد و ۹ پروژه بلوک زایمان با ظرفیت ۱۷۳ تخت در سال ۹۹ تکمیل می‌کنیم. همچنین ۱۷ پروژه مرکز بیماری خاص با ظرفیت ۱۱۸ تخت تا پایان اسفند ۹۷ بهره‌برداری می‌شود و ۱۱ پروژه مرکز بیماری خاص با ظرفیت ۶۰ تخت در سال ۹۹ تکمیل خواهد شد.

پروژه‌های بهداشتی و اورژانسی وزارت بهداشت

تقوی نژاد با بیان اینکه ۴۵ پروژه طرح بهسازی و توسعه بخش اورژانس با ظرفیت ۱۱۷۳ تخت تا اسفند ماه امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: همچنین ۵۹ پروژه بازسازی و توسعه اورژانس بیمارستانی با ظرفیت ۱۱۱۹ طرح در سال ۹۹ به بهره برداری خواهد رسید. در عین حال ۷۵۰ پروژه بهداشتی با زیربنای ۲۸۰ هزار متر مربع تا اسفند سال جاری به بهره برداری می‌رسد و مردم می‌توانند از این مراکز استفاده کنند.   ۲۳۹۸ پروژه بهداشتی هم در دست اجرا است که در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید. در عین حال ادامه طرح بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی موجود را هم در دست اقدام داریم و بعد از آن نیز سامانه برنامه‌ریزی و کنترل پروژه آنلاین را جهت برنامه ریزی و کنترل پروژه‌های عمرانی در دستور کار خواهیم داشت.

اعتبارات مورد لزوم پروژه ۲۰۵۰

تقوی‌نژاد با اشاره به اعتبارات پروژه‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند، گفت: در پروژه‌هایی که طی پویش ۲۰۵۰ که از هفته دوم آذر ماه آغاز شده، افتتاح می‌کنیم و تا اردیبهشت ماه آنها را به بهره برداری می‌رسانیم، برای پروژه‌های بخش بیمارستانی ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۷۳۰ میلیارد تومان نیز اعتبار مورد نیازمان است و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز این بیمارستان‌ها به اعتبار نیاز داریم. همچنین برای کلینیک‌های ویژه ۳۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که همچنان به ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز داریم.

وی افزود: در حوزه بلوک‌های زایمانی تا کنون ۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و همچنان به ۱۱ میلیارد تومان اعتبار این طرح هم نیاز داریم. در زمینه مراکز بیماری‌های خاص تا کنون ۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است که همچنان به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون اعتبار دیگر نیاز است. در زمینه اورژانس‌های بیمارستانی تا کنون ۳۲۶ میلیارد تومان هزینه شده و همچنان به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم. در عین حال در زمینه پروژه‌های بهداشتی تا کنون ۶۱۴ میلیارد تومان هزینه شده که همچنان به ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

نیاز ۳۲هزار میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان‌های در حال احداث

تقوی‌نژاد تاکید کرد: مجموعا پروژه‌هایی که تا پایان سال جاری و طی این پویش به بهره‌برداری می‌رسند تا کنون ۴۰۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت‌شان بوده و همچنان ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیازشان است. همچنین حدود ۲۳۸ پروژه در بخش بیمارستانی داریم که ۴۳ هزار و ۶۰۰ تخت را در بر می‌گیرد و اعتبار مورد نیاز برای ساخت بیمارستان‌های در حال احداث ۳۲ هزار میلیارد تومان است. باید توجه کرد که با توجه به روند اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ممکن است دولت نتواند این اعتبار را تامین کند. بنابراین وزارت بهداشت برای تکمیل این طرح‌ها تدابیری اندیشیده است. به عنوان مثال هماهنگی های خوبی را با نظام بانکی داشته ایم  و وزیر بهداشت نشست موفقی را با مدیران‌عامل بانک‌ها داشت.

مجوز شورای اقتصاد برای جذب سرمایه‌گذار خارجی جهت ساخت ۳ پروژه بیمارستانی

وی افزود: بنابراین بخشی از این منابع باید از طریق سیستم بانکی تامین شود و بخشی از این پروژه‌ها از طریق جذب و جلب سرمایه تکمیل شوند. در عین حال بخشی از این پروژه‌ها که جزو برنامه‌های اولویت‌دار وزارت بهداشت است از محل مولدسازی دارایی‌های سرمایه‌ای و فروش اماکنی که استفاده کمتری دارند، انجام خواهد شد. همچنین پروژه هایی را هم با استفاده از جذب سرمایه گذار خارجی انجام می دهیم که در حال حاضر در این زمینه سه پروژه در تبریز، شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داریم که شورای اقتصاد برای استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در آنها مجوز صادر کرده است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت نیز ۲۰۷ پروژه داریم که ۲۲۰۰ تخت را به خود اختصاص می‌دهد و حدود ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین در این زمینه مجموعا ۳۱۱۱ پروژه بهداشتی در دست احداث داریم که ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در عین حال مجموعه آنچه در وزارت بهداشت در حال ساخت است و یک حرکت جهادی را می‌طلبد شامل ۳۷۹۹ پروژه است که با ظرفیت ۴۵ هزار تخت خواهد بود و برای تکمیل و بهره‌برداری آنها ۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

واگذاری تامین گاز طبی مراکز درمانی به بخش خصوصی

تقوی نژاد با بیان اینکه تدوین برنامه مشارکت عمومی خصوصی در دست اقدام وزارت بهداشت است، گفت: یکی از موضوعاتی که در بیمارستان ها با آن مواجهیم بحث تامین گاز طبی برای مراکز درمانی است که این موضوع را به کمک معاونت درمان به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد. همچنین بحث شناسایی، جذب، بهسازی و نوسازی ۱۰۰۰ باب اتاق عمل مطرح است که تاکنون ۳۸ مورد از آنها با ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان نوسازی شده است. در عین حال ما برای مشارکت بخش خصوصی نیز برنامه هایی را داریم و تاکنون در این حوزه ۵۶ میلیارد تومان جذب سرمایه شده است. همچنین حدود ۱۰۰۰ دستگاه بلادگاز به صورت مشارکتی برای مراکز بهداشتی درمانی خریداری شده و ۲۰۰ تخت دیالیز به ارزش ۴۰ میلیارد تومان تجهیز و راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در عین حال موضوع مهم در کشور بحث برون سپاری فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌گری وزارت بهداشت است و بر این اساس تاکنون ۱۹۳ دفتر خدمات سلامت با ارزش صرفه جویی ۲۳ میلیارد تومان واگذار شده است. در حال حاضر حدود پنج مرکز جامع سرطان تیپ ۳ و ۸ مرکز جامع سرطان تیپ ۲ را با قرارداد مشارکتی به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان انجام داده‌ایم. همچنین فراخوان و شناسایی سرمایه گذاران برای مشارکت در ساخت چهار بیمارستان نیمه تمام به ارزش ۱۹۰۰ میلیارد تومان انجام داده‌ایم و چهار بیمارستان شهدای تجریش تهران، بیمارستان تنکابن مازندران، بیمارستان اکباتان همدان و فردیس البرز را به میزان ۱۹۰۰ میلیارد تومان فراخوان کرده‌ایم که به بخش خصوصی واگذار می شود. همچنین بهسازی و نوسازی اتاق‌های عمل با ارزش هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان و جذب سرمایه‌گذار برای تامین نیازها به میزان ۱۸۰ میلیارد تومان نیز در دست اقدام است. بحث توسعه دفاتر نیز مطرح شده که پیش بینی ما این است تا بتوانیم ۴۵۰ دفتر را واگذار کنیم که می‌تواند ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.