زنجیره توزیع تجهیزات پزشکی باید نظام‌مند شود

به گزارش درمان یاب؛ سید علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، با اشاره به ضرورت نظام‌مند شدن توزیع تجهیزات پزشکی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و مردم، وجود کالاهای بی‌کیفیت و تقلبی در جامعه است. این مسئله زمانی جدی‌تر می‌شود که پای سلامت در میان باشد.

وی ادامه داد: دارو، غذا، فرآورده‌های بهداشتی و لوازم پزشکی از مهم‌ترین کالاهایی هستند که به‌طور مستقیم روی سلامت آحاد جامعه تأثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل در همه جای دنیا روی زنجیره تأمین این کالاها (از تولید مواد اولیه، ساخت آن‌ها تا تحویل به مصرف‌کننده) نظارت زیادی انجام می‌شود.

فاطمی اضافه کرد: در کشور ما این کنترل‌ها از دیرباز روی فرآورده‌های دارویی اعمال می‌شود ولی آن‌چنان که لازم است روی سایر کالاهای سلامت وجود ندارد. یکی از مثال‌هایی که می‌توان در این زمینه ارائه کرد، ماجرای سال گذشته، کیک‌ها و بیسکویت‌های آلوده، است که در سطح بسیار وسیع در کشور توزیع شدند و امکان ردیابی منشأ آن‌ها وجود نداشت. همین مشکل در رابطه با سایر کالاهای سلامت ازجمله لوازم پزشکی وجود دارد. مثلاً در بحث توزیع ایمپلنت‌های تقلبی که چندی پیش مطرح شد و جنجال بزرگی ایجاد کرد، اگر نظام توزیع شفاف و قابل رصد در این حوزه وجود داشت، قطعاً خیلی سریع‌تر تخلفات، آشکار می‌شدند و خسارات کمتری به مردم تحمیل می‌شد.

فاطمی گفت: وقتی نظام توزیع، دقیق و قابل رصد شود، قطعاً گره‌گشایی از معضلاتی از قبیل قاچاق معکوس کالا نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد. ضمن اینکه، بحث گردآوری آمار و اطلاعات برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشور نیز سهل‌تر و نظام‌مندتر می‌شود.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: علاوه بر مباحث بالا، موضوع توزیع هدفمند نیز حائز اهمیت است. توجه به این نکته ضروری است که معمولاً مشکلات زنجیره توزیع، در مواقعی که کشور با کمبود مواجه می‌شود، برجسته‌تر می‌شود و به همین دلیل باید نظام توزیع به شکلی در کشور پیاده‌سازی شود که قابلیت و توانایی مواجهه با کمبودها و مدیریت آن را داشته باشد. به‌طور مثال در زمانی که کشور با شیوع کرونا مواجه شد، شبکه توزیع ماسک و الکل و سایر اقلام مشابه، به جای اینکه به صورت یک شبکه نظام‌مند و شفاف عمل کند، به صورت بنکداری عمل کرد.

وی با اشاره به نقش داروخانه‌ها به‌عنوان ایمن‌ترین نقطه دسترسی مردم به کالاهای سلامت، اظهار داشت: داروخانه‌ها مهم‌ترین محل عرضه بسیاری از کالاهای سلامت (داروها، فرآورده‌های طبیعی، مکمل‌های غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی و لوازم پزشکی مصرفی) هستند که مردم به آن‌ها برای خرید کالاهای اصل و ایمن اطمینان دارند؛ لذا خیلی اهمیت دارد که داروخانه‌ها کالاهای مورد نیازشان را از سیستم توزیع مطمئن دریافت کنند ولی شرط اساسی آن، این است که پیش از این، چنین شبکه‌ توزیع نظام‌مندی، شکل‌ گرفته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات ارزشمندی که اخیراً در سازمان غذا و دارو در حال انجام است، قانون‌مند کردن توزیع و عرضه کالاهای سلامت است. در این راستا آئین‌نامه تأسیس و فعالیت شرکت‌های پخش فرآورده‌های سلامت تدوین‌شده است تا نظارت‌ها بر زنجیره تأمین این کالاها بیش از گذشته تقویت شود. تاکنون طی جلساتی نظرات ذی‌نفعان مختلف در فرآیندهای توزیع و عرضه کالاهای سلامت اخذ شده و امیدواریم که با تصویب نهایی و اجرای این آئین‌نامه، شاهد قطع عرضه کالاهای سلامت غیرمجاز و تقلبی و همچنین حفظ کیفیت این کالاها در فرآیندهای توزیع و انبارش در شرکت‌های پخش باشیم.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.