توزیع هدفمند تجهیزات پزشکی دژ مستحکم مقابل سوء استفاده دلالان

به گزارش نشریه درمانیاب، بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به خبرکشف حدود۳ میلیارد تومان ایمپلنت تقلبی داشت: در رابطه با تجهزات پزشکی مصرفی از قبیل پلاک‌ها، پین‌ها، پروتزها، استنت‌ها، ایمپلنت‌ها، نوارهای تست قند و سایر اقلام مشابه، یکی از مهمترین حقوق و خواسته‌های بیماران، اطمینان خاطر نسبت به اصالت تجهیزات پزشکی  است.

وی افزود: بیمار، وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کند باید مطمئن باشد که کالایی که در فرایند درمان استفاده می‌شود، اصالت دارد. اصالت کالا اهمیت بسیار حیاتی و سرنوشت ساز در مسیر درمان دارد و در همین روند، وزارت بهداشت باید از تمام امکانات و ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند تا بتواند اصالت کالاها را تحت نظارت داشته باشد.

بنیادی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: با اجرای طرح تحول سلامت،  داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی، مسؤول تامین این تجهیزات شدند و به این صورت اطمینان خاطر پزشک و بیمار در مقایسه با زمانی که  بیمار به خارج از بیمارستان ارجاع می‌شد، بسیار افزایش یافت ولی اتفاق مهمی که متاسفانه در بازار کالاهای مصرفی در سرفصل‌های تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی در حال رخ دادن است، این است که هیچ کس نمی‌داند در کانال توزیع، چه اتفاقی روی می‌دهد.

وی ادامه داد: در واقع پس از اینکه یک سری شرکت‌ها، کالاهای مصرفی دندانپزشکی و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را با مجوز و نظارت وزارت بهداشت تولید یا وارد کردند، متاسفانه وزارت بهداشت نمی تواند فاصله میان تامین کننده تا بازار و تا مصرف کننده نهایی را دنبال کند و نمی‌داند که در این فاصله چه اتفاقی رخ می دهد، چرا که حوزه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، فاقد یک شبکه توزیع رسمی، شفاف و قابل رصد مانند آنچه که در حوزه دارو وجود دارد، است

وی با اشاره به عملکرد شرکت‌های پخش در حوزه دارو و اثر آن ها بر کنترل بهینه اصالت داروها اظهار داشت: به دلیل وجود شرکت‌های پخش رسمی، تمام زنجیره توزیع از ابتدا تا انتها تحت نظارت وزارت بهداشت است و اگر تخلفی رخ دهد، به راحتی می‌توان رسیدگی کرد که تخلف در کدام مرحله رخ داده و ابعاد تخلف چقدر بوده است. در واقع همه چیز کاملا قابل رصد است. اما متاسفانه در حوزه تجهیزات پزشکی مصرفی و دندانپزشکی، هنوز به نقطه ای نرسیدیم که بتوانیم این اقلام را به صورت لحظه به لحظه رصد کنیم.

به گفته بنیادی، در این رابطه باید سامانه جامع تجارت هم هرچه زودتر راه اندازی شود تا سامانه‌های گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی  و …به یکدیگر اتصال پیدا کنند تا ورودی‌ها و خروجی‌های سیستم تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی، کاملا روشن و قابل رصد شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نقشی که شرکت‌های پخش تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی می‌توانند در زمان‌هایی که کشور با کمبود کالا مواجه می شوند، ایفا کنند تصریح کرد: اگر شبکه توزیع رسمی و تحت نظارت وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی بمانند حوزه دارو بوجود آید، قطعا می تواند در زمان هایی که کشور دچار کمبود کالا می شود، نقش بسزایی در توزیع هدفمند و اجرای درست سهمیه بندی این اقلام در مناطق مختلف کشور ایفا کرده و  همچون یک دژ مستحکم مانعی برای سوء استفاده واردکنندگان یا تولیدکنندگان یا دلالان برای قاچاق معکوس کالا به خارج کشور شود.

وی با اشاره به تجربه های دردناک قبلی و سوء استفاده‌های مختلفی که سوداگران از بازار تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی می‌کنند، افزود: متاسفانه شاهد آن بوده‌ایم که گاهی کالایی وارد کشور می‌شود و ناگهان کمبود می‌شود و در این مقاطع حساس، کالا توسط واسطه‌ها خریداری شده و آرام آرام به قیمت چند برابر در  بازار داخل  فروخته شده یا به خارج کشور قاچاق می‌شود و  قطعا این موضوع خصوصا در رابطه با مناطق دوردست، از شدت بیشتری خواهد داشت.

بنیادی در پایان تصریح کرد:  اگر شبکه توزیع اقلام تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به صورت رسمی و تحت نظارت وزارت بهداشت ایجاد شود و رصد کالاها در زنجیره توزیع از ابتدا تا انتها شکل گیرد، بدون تردید می‌توان جلوی بسیاری از این سوء استفاده‌ها را گرفت.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.