تعریف جایگاه داروساز را از دنیا یاد بگیریم

دکتر حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفتگوی اختصاصی با نشریه درمانیاب ضمن حمایت از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران اظهار داشت:

امروزه در کشورهای توسعه یافته نیز مشهود است که درمان محوری به مراقبت محوری شدن تغییر یافته است. اگر بخواهیم این مسئله را یک اصل در نظر بگیریم، دیگر وظایف داروساز، صرفا محدود به  بررسی ترکیبات نسخه پزشک، بررسی تجویز داروی صحیح به دست بیمار، تاریخ دارو، بیان تداخلات دارویی و مسائلی از قبیل این نمی شود.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران  ادامه داد: امروز داروساز،  یکی از عامل هایی برای ارتقای سلامت عمومی و پایش ها تلقی می شود. بدین ترتییب که داروخانه می تواند یکی ازنقطه محل های اصلی پایش هایی باشد که داروساز، بیماران را از نظر اینکه فشار خون و قند خون و… بررسی کرده و راهنمایی های لازم را ارائه دهد، سپس بیمار نزد پزشک ارجاع داده شود.

در کشورهای توسعه یافته دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. در سال ۲۰۱۶ کشور ایسلند تمرکز حوزه سلامت خود را بر این موضوع قرار داده بود که ۷۵ درصد واکسیناسیون ها در داروخانه ها صرفا توسط شخص داروساز در داروخانه صورت بگیرد. داروخانه های ما نیز گنجایش انجام این امور در داروخانه را دارند.

وی در خصوص تجویز داروهای  توسط داروسازان گفت: وقتی برای بهورزها تعیین می کنند که می توانند بالغ بر چند قلم داروی OTC را تجویز و در اختیار بیمار قرار دهند، چرا داروساز نتواند این کار را انجام دهد؟

وی تاکید کرد: معتقد هستم تجویز دارو نیز مانند OTC، باید وسعت بیشتری پیدا کند.

خیری اضافه کرد: ما می توانیم از ۱۲۰۰۰ داروخانه ای که در سطح کشور هستند، به عنوان پایگاه هایی در جهت پایش و ارتقای سلامت عمومی استفاده کنیم. جای سوال است که چرا نمی خواهند این اتفاقات در سطح داروخانه های کشور اتفاق بیافتد. یک بیمار به آسانی میتواند به داروخانه مراجعه کرده و توسط دکتر داروساز فشارخون یا قندخون خود را اندازه گیری کند، واکسیناسیون انجام دهد و راهنمایی های لازم را دریافت کند. دکتر داروساز، هم کتب فارماکولوژی خوانده و هم به میزان بالایی به این مسائل وارد است و می تواند راهنمایی های مطلوب را ارائه دهد.

وی در پایان در خصوص انجام واکسیناسیون توسط داروسازان نیز گفت: کثیری از واکسیناسیون ها در دنیا توسط داروسازان در داروخانه ها صورت می گیرد. ما نیز اگر می خواهیم بهداشت محور باشیم،باید بپذیریم جامعه باید به این سمت حرکت کند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.