تخصیص ارز دولتی به واردات دارو متوقف شده است

به پایان ماه خرداد نزدیک می شویم و بانک مرکزی باید 500 مییون یورو ارز برای مواد اولیه و داروی ساخته شده تخصیص دهد اما آنطور که از مسئولان شنیدیم، نزدیک به 90 میلیون یورو ارز تخصیص داده شده که بیش از نیمی از این ارز، کارآیی لازم را نداشته و جابه جایی آن مشکل است.

به گزارش درمان یاب، دکتر ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن انتقاد از عدم تخصیص ارز دولتی به واردات دارو اظهار داشت:

تخصیص ارز دولتی به واردات دارو متوقف شده است. از دو ماه پیش از عید هیچ ارزی دریافت نکردیم و ارز صرفا به داروهای کمیاب و اضطراری تخصیص داده شده است. در آغاز اردیبهشت ماه، بانک مرکزی برای تخصیص ارز اقدام کرد اما یک روز بعد در پیامی اعلام کرد که تخصیص روز گذشته از درجه اعتبار ساقط است.

پس از این، در مواردی ارز به میزان کمی تخصیص داده شده است. درواقع تخصیص ارز دولتی تنها به داروهای خیلی ضروری و داروهایی که به طور مطلق امکان تولید آن در داخل وجود ندارد، منحصر شده است. واردات داروهایی که مشابه داخلی دارد اما پزشکان خارجی آن ترجیح می دادند یا فکر می کردند که تولیدکننده داخلی نمی توان آن را به موقع تامین کند، به شدت کاهش یافته است. البته در سال گذشته بخشی از این داروها با پیش بینی واردکنندگان وارد شده و در گمرک انبار شده است. این داروها در زمان کمبود با قول وزارت بهداشت برای تخصیص ارز و برای رعایت حال بیماران ترخیص می شود.

به پایان ماه خرداد نزدیک می شویم و بانک مرکزی باید 500 میلیون یورو ارز برای مواد اولیه و داروی ساخته شده تخصیص دهد اما آنطور که از مسئولان شنیدیم، نزدیک به 90 میلیون یورو ارز تخصیص داده شده که بیش از نیمی از این ارز، کارآیی لازم را نداشته و جابه جایی آن مشکل است.

اینکه ارز صرف بیماری کرونا شده است را محتمل نمی دانم. کرونا بیماری است که دارویی ندارد و تمرکز بر واردات داروهای لازم برای بیماری های زمینه ای هم نمی تواند عدم تخصیص ارز را طولانی کند. در سال گذشته هم واردات دارو با چالش هایی همراه بود اما عدم تخصیص ارز به این اندازه طولای نمی شد. هرچند به فکر عاجل مسئولان امیدواریم اما راه حل غلبه بر این چالش ها، خارج کردن دارو از دایره کالاهای مشمول ارز دولتی و واردات آن با ارز نیمایی است.

دولت می تواند برای ثابت نگه داشتن قیمت دارو مابه التفاوت ارز رسمی و نیمایی را در اختیار بیمه قرار دهد. دسترسی به ارز نیمایی برای واردکنندگان ساده تر است. با تلاش وزارتخانه بعضی داروهایی که نیاز به آن فوری نبوده با ارز نیمایی وارد شده و می بینیم که کمبودی از ناحیه این داروها در بازار وجود ندارد.

شرکت های دارویی اعم از تولیدکننده و واردکنندگانی که از ظرفیت خالی کارخانجات داخلی برای تولید استفاده می کنند، باوجود عدم توجیه اقتصادی کار، به دلیل نیاز کشور به اشتغال و صنعت، به کار خود ادامه می دهند. امسال سال جهش تولید نامگذاری شده است و ما هم برای تحقق این شعار تلاش می کنیم.

ما همه در یک کشتی نشسته ایم. گله ما از نبود ارز، صرفا یک مطالبه تجاری نیست. عدم تخصیص ارز نه فقط واردکننده داروی ساخته شده بلکه تولیدکننده را هم دچار مشکل کرده است چراکه باید مواداولیه لازم برای تولید را وارد کند. با توجه به همه گیری کرونا واردات بعضی داروها برای بیمارانی که سن خیلی بالا یا سن خیلی پایین دارند، به ویژه بیماران کرونایی با بیماری های زمینه ای ریوی، ضروری است. غیر از این، نیاز به دارو یک نیاز فوری است. بعضی داروها هیچ جایگزینی ندارد. دارو مثل غذا نیست. بنابراین دولت باید تامین دارو را در اولویت قرار دهد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.