انتقاد رئیس و نائب رئیس مجمع عمومی سازمان از دستوری که در حاشیه یک نامه غیررسمی مکتوب شد

در پی انتشار نامه یکی از نمایندگان شیراز به وزیر بهداشت درخصوص قول وزیر مبنی بر انتخاب یکی از سه گزینه «سراسری شدن برنامه پزشک خانواده، لغو برنامه پزشک خانواده در استان فارس و یا اختیاری شدن آن» و حاشیه نویسی دکتر نمکی خطاب به معاونت بهداشتی مبنی بر لغو اجباری بودن این برنامه که یک نسخه از آن در اختیار این نشریه قرار گرفته، رئیس و نائب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که هر دو پزشک خانواده در استان‌های مازندران و فارس هستند، در نامه‌ای از این تصمیم، شیوه اتخاذ و اطلاع رسانی آن انتقاد کرده اند و با مستندات متعدد آشکار کرده‌اند که وزیر بهداشت درخواست‌ها، مکاتبات و پیگیری های متعدد پزشکان، مدیران و مسئولان درگیر طرح و نهادهای اصلی سازمان نظام پزشکی درخصوص اصلاح نقاط ضعف طرح ملی در استان فارس را بی جواب گذاشته ولی در حاشیه یک نامه غیررسمی دستوری داده که می تواند نقطه پایانی بر اجرای بزرگترین طرح ملی حوزه سلامت کشورمان در یک دهه اخیر باشد.

 

متن نامه مشترک دکتر آقازاده و خانم دکتر تدین را در زیر بخوانید:

 

جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم

احتراماً، صدور دستور حضرتعالی در پی نوشت نامه یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای جعفر قادری نماینده مردم شریف شیراز و زرقان، در تاریخ 25/6/99 موجبات حیرت و تعجب جامعه پزشکی را فراهم، و برخلاف نص صریح قانون توسعه ششم مصوب مجلس شورای اسلامی، نه فقط گامی در جهت ایجاد زیر ساخت‌ها و تحکیم بنیادهای نظام سلامت مبتنی بر پزشکی خانواده و نظام ارجاع، به حساب نمی‌آید، بلکه به عنوان تیر خلاص بر شقیقه طرح تحول سلامت و نیز روگردانی از تمام بحث‌های انتخاباتی دولت تدبیر و امید در عرصه سلامت تلقی می‌گردد.

آقای جعفر قادری، نماینده محترم مجلس از مخالفین قدیمی نظام مبتنی بر پزشکی خانواده که ابتکارهای قبلی ایشان در دوران وزرای سابق بهداشت – درمان به نتیجه مورد نظر وی و کمپین کم تعداد ولی پر سر و صدای حمایت‌کننده منجر نشده بود، ولی در عوض ، پافشاری های غیر کارشناسانه ایشان منجر به اختیاری شدن ارجاع در برنامه ” پزشک خانواده و نظام ارجاع ” استان فارس و تحریف برنامه ، بجای تعالی آن گردید و این به مثابه قطع کردن بازوان ناجی وجود خشکیده نظام سلامت بود ، در تاریخ 25/6/99 طی نامه‌ای وزیر بهداشت و درمان را مورد خطاب  قرار داده و به ایشان یادآوری کرده‌اند که «با توجه به اینکه در دیدار چند ماهه (منظور ایشان چند ماه بوده است!) قبل حضرتعالی قول دادید تا پایان شهریور از 3 گزینه سراسری شدن پزشک خانواده، اختیاری شدن آن در فارس و یا لغو آن در فارس یکی را انتخاب خواهید کرد، از دستوری که برای حل این مشکل خواهید داشت سپاسگزارم.»

سپس جنابعالی در پی نوشت نامه خطاب به معاونین درمان و بهداشتی وزارت متبوعه چنین مرقوم فرموده‌اید:

«پیرو مذاکرات قبلی، فعلاً تا توسعه پزشک خانواده در کل کشور (وعده برای سالیان دراز و دولت‌های آینده) شیوه اجباری در استان فارس حذف شود “. و پای آن را نیز به تاریخ 25/6/99 امضا کرده‌اید.

اصولاً این شیوه برخورد و این رویکرد «فرد محور» با سلامت مردم ایران و تصمیم‌گیری برای عدم اجرای قوانین احکام دائمی و قانون توسعه ششم مصوب مجلس شورای اسلامی، به این روشنی و آشکارا، لااقل در سطح افکار عمومی بی‌سابقه و کم سابقه است. جناب نماینده محترم مجلس پس از اخذ امضای جنابعالی (مقام محترم متولی سلامت جامعه)، پیروزمندانه نامه را در فضای مجازی منتشر و از مجاری مختلف قابل دسترسی کرده‌اند.

– چنین رویکرد مستبدانه‌ای با سلامت مردم ایران، از شما وزیر محترم که در ملاقات ها و سخنرانی‌ها و در نوشتارهای خویش همواره هدف خود را خدمت به مردم ایران عنوان کرده‌اید، بسیار بعید می‌نمود.

برای اتخاذ چنین راهکاری، می بایست با بدنه کارشناسی و خبرگان حاضر در وزارت بهداشت درمان، حداقل در همان دو معاونت «بهداشت» و «درمان» مشورت لازم انجام می‌گرفت.

اخذ نظرات قاطبه پزشکان خانواده زحمتکش و خادم استان فارس که علیرغم تمام سختی‌ها، صرفاً با انگیزه خدمت به سلامتی مردم و رسیدن به افق امیدوارکننده‌ای که طراحان و ارائه‌دهندگان سیاست‌های بهداشتی و سلامت کشور وعده آنرا داده بودند، تاکنون به خدمت‌رسانی مشغول بوده‌اند، آیا نباید قبل از صدور چنین دستوراتی ملاک سنجش قرار گیرد؟ این نماینده محترم مجلس، سابقاً نیز در یک معرکه «پیامک» سازی سعی کرده بود مردم استان فارس را مخالف طرح پزشک خانواده شهری نشان دهد، ولی هوشیاری مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نیز ستاد مرکزی پزشک خانواده شهری مانع از تحقق نیات ایشان شد. خواسته پزشکانی که پس از ماه‌ها مبارزه با بیماری کووید-19 و اهدای شهدای والامقام در راه سلامت مردم، به یکباره با چنین اسنادی (نامه آقای جعفر قادری) مواجه می‌شوند، یعنی احترام به حرفه ایشان و به هنگام تصمیم‌گیری درباره سرنوشت طرح پزشک خانواده، یک نظر خواهی و مشورت با آنها، آیا به نظر مقام محترم وزارت، خواسته‌ای نابجا و مغایر با مردم سالاری است؟

– ما نمی‌دانیم منشأ صدور چنین نامه‌ای به یک مقام وزارت، چه می‌تواند باشد؟! قدرت پنهان یک نماینده؟ یا ناتوانی یک دولت در اجرای برنامه‌ها، و به  بن‌بست رسیدن و ورشکستگی طرح‌های دوره تبلیغات انتخاباتی اش؟ آن قدرت و یا این ضعف هر کدام که باشند، از یک امر مهم و تعیین‌کننده غفلت شده است: و آن خواسته و اراده مردم شریف و شهید پرور کشورمان است.

جناب آقای دکتر نمکی، در پس بحران و گرفتاری که با دستور شما، گریبانگیر مردم استان فارس خواهد شد و موجبات نارضایتی هر چه بیشتر ایشان را فراهم خواهد ساخت، این مردم هستند که قضاوت خواهند کرد آیا نویسنده یک یادداشت که حتی زحمت نکشیده و برای شکل نامه خود شماره و فرمت اداری را نیز رعایت نکرده است، مقصر مشکلات آتی خواهد بود و یا وزیری که بر خلاف تمام وعده‌ها و سیاست‌های مورد ادعا به یکباره در هامش یک یادداشت که برای آینده سلامت کشور شرط تعیین کرده است، به دو  معاونت مسئول در پیشبرد طرح دستور توقف صادر فرموده‌اند؟

– جناب آقای دکتر نمکی این تحول بسیار مهم را به سادگی تائید و  دستور صادر فرموده‌اید، در حالی که بیش از یک سال است که مباعث عمده مرتبط با تقویت و تضمین ادامه حیات طرح پزشک خانواده پشت درب دفتر شما معطل مانده است. در پاییز سال 98 به دنبال ماهها  بحث و بررسی، از سوی ستاد مرکزی پزشک خانواده شهری به منظور تقویت دریافتی همکاران دستیار در پایگاه‌های پزشک خانواده شهری دو استان فارس و مازندران و نیز افزایش سرانه دریافتی پزشکان خانواده پیشنهاد افزایش 10% بر سرانه  اعلام شده سال 1398 در گروه‌های کارشناسی دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت جمع‌بندی و ارائه شد و به طوری که از مجموعه تحولات برمی‌آید، حضرتعالی با این افزایش مخالفت فرموده‌اید، سپس در آذرماه سال 1398 و پس از اپیدمی کرونا و در اردیبهشت و خرداد سال 1399 نیز بار دیگر به دنبال جلسات کارشناسی در کار گروه منتخب ستاد مرکزی پزشک خانواده شهری و نیز مصوبات جلسات ستاد نامبرده، درباره نحوه ارتباط همکاران دستیار پایگاه های پزشک خانواده در استان‌های مازندران و فارس (که عمدتاً کارشناس مامایی هستند) و نیز پرداخت مابه‌التفاوتی به پزشکان خانواده از محل برقراری فرانشیز ده درصدی دارو  بر نسخه‌های پزشکان خانواده این دو استان، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و کار متوقف مانده است. وضعیت پرداخت‌ها در خصوص پزشکان خانواده روستایی از این هم وخیم‌تر و ناگوارتر است.

جناب وزیر ، چگونه است که در خصوص نظرات، تصمیمات، جمع‌بندی‌های کارشناسان خبره امر و صاحبان فرآیند، حضرتعالی چنین رویکرد غیر منعطف و سرسختی را داشته‌اید، ولی با یک یادداشت دست‌نویس،‌چنین تصمیم کلان و تأثیرگذاری را ابلاغ می‌فرمائید. فرق مسئله در کجاست؟ زحمتکشان عرصه سلامت، چه کارشناس و چه پزشک، چون فاقد قدرت سیاسی هستند، بنابراین حرف ایشان خریداری ندارد؟

– در همین رابطه لازمست یادآوری شود که نامه شماره 3375/10/100/399 مورخ 22/2/1399 ریاست کل سازمان نظام پزشکی به حضرتعالی در خصوص ضرورت افزایش سرانه پزشکان خانواده، علیرغم اینکه مطابق نامه 517/101/د مورخ 24/2/1399 در پاسخ فرموده‌اید «جناب دکتر حریرچی، با سلام، لطفاً پیگیری فرمائید»؛ و سپس علیرغم مکاتبه ریاست کل سازمان نظام پزشکی در تاریخ 13/3/1399 تحت شماره 5493/10/100/399 با دکتر حریرچی و معرفی افرادی جهت حضور در جلسه «واکاوی و بررسی مجدد» موضوع سرانه، علیرغم پیگیری‌های کتبی (شماره 8286/30/100/399 مورخ 5/4/399 رئیس مجمع عمومی سازمان) و شفاهی مکرر از قائم مقام حضرتعالی، تاکنون به تشکیل جلسه منجر نشده و هیچ نتیجه‌ای از این پیگیری قانونی و مدنی به دست نیامده است. جناب آقای وزیر، واقعاً این همه مکاتبات و مراسلات ارزش توجه و قدرت تأثیرگذاری بر سیاست‌های وزارت متبوع شما را، به اندازه یادداشت یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی نداشته است؟

 

 

دکتر عباس آقازاده

پزشک خانواده شهری مازندران

و رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر لاله تدین

پزشک خانواده شهری فارس و

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی

 

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.