بخش مراقبت ویژه، توجه ویژه هم می خواهد

سعید اویس

سردبیر

بی شک در جهان فرا رقابتی امروز که تامین و ارتقاء سلامت، یکی از اولویت های اصلی دولت ها محسوب می شود،باید اذعان داشت که بخش مراقبت های ویژه در نظام های درمانی سراسر دنیا، مسئولیتی بس بزرگ بر دوش دارند.

بر پایه چنین باوری، همان گونه که توقع می رود کارکنان واحدهای مراقبت ویژه از پزشکان و پرستاران بسیار زبده تشکیل شوند که برای مراقبت از بیماران دچار وضعیت بحران، تخصص داشته باشند و بتوانند در کوتاه ترین زمان، حساسترین تصمیمات را اتخاذ کرده و عملیاتی کنند، انتظار می رود که این بخش به منابع و تجهیزات پزشکی پیش رفته دسترسی داشته باشد که به طورمعمول درسایر بخش ها در دسترس نیست.

بدون تردید توسعه بخش های مراقبت ویژه در سراسر کشور و دستیابی به چنین هدفی، نیازمند جذب سرمایه بیشتر برای این بخش به عنوان یکی از مهم ترین و موثرترین مولفه ها به شمار می رود و بر پایه همین باور است که دولت یازدهم به منظور تقویت زیرساخت های اولیه مورد نیاز، تمهیدات متعددی را برای توسعه بخش مراقبت های ویژه درنظر گرفته است.

با این حال و علی رغم همه تلاش ها،برخی صاحب نظران این حوزه هنوز بر این اعتقاد هستند که «کار بخش مراقبت های ویژه به قدری سنگین است که کمتر کسی علاقه دارد وارد این بخش شود.» چرا که تجهیزات و تخت های بیمارستانی کم و نیاز برای افزایش نیروی انسانی، گزنده است.

اما دراین میان آنچه که رنج آور است این است که فارغ از بودجه کلان جهت توسعه این بخش، متاسفانه در حال حاضر هنوز نظام درمانی کشور نتوانسته از پتانسیل ها و داشته های موجود به نحو شایسته بهره برداری کند. به همین دلیل است که بایدذبگوییم آموزش و مدیریت، یکی از نیازهای ضروری برای بهینه سازی بهره برداری از ظرفیت های موجود است.

گفتنی است این موضوع، در خصوص بخش مراقبت های ویژه نوزادان نیز سخت صادق است. پدران و مادران دل نگرانی که تولد نوزاد خود را بزرگترین رویداد تمام مدت عمر خود می دانند، حق دارند از بالاترین امکانات، تجهیزات و خدمات برای حفظ حیات و سلامت نوزاد نارس یا نوزاد نیازمند به مراقبت های ویژه بهره مند شوند.

سخن را اینگونه جمع بندی باید کرد، زمانی که بتوانیم در بحث آموزش و مدیریت، جهش چشم گیری را در کشور ایجاد کنیم، آن روز باید ابراز امیدواری کرد که در یک بازه حداقل پنج ساله می توانیم منتظر درخشش روزهای بهتری برای بخش مراقبت های ویژه و آسایش و آرامش بیشتر برای بیماران و خانواده های ایشان باشیم.

 

مطالب مرتبط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.