تغذیه و ضرورت حمایت از تغییر سبک زندگی

سعید اویس

سردبیر نشریه درمان یاب

سلامتی باارزش ترین چیزی است که ما در زندگی داریم اما متاسفانه محیط زیست نامساعد و نامطلوب، استرس ها و اضطراب های مستمر و همیشگی، عادت های زیانبخش و پرگزند، بدن های کم تحرک و خسته از کار روزانه، هرکدام به شکلی سلامتی ما را هر روز تهدید می کنند. علاوه بر آن، غذاهای فرآوری شده، سریع و بدون محتوای غذایی، جای جای زندگی شهرنشینی را به اشغال خود درآورده اند. جعبه آب نبات های رنگی و جذاب، فست فودها، نوشابه های حاوی شیرین کننده های مختلف، اسنک های پرروغن و نمک و… در همه جا مورد توجه گروه های سنی مختلف از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالمندان قرار گرفته و فضا را برعرضه کالاهای سالم و طبیعی محدود ساخته است

خوشبختانه در یکصد سال اخیر موضوعی که بیش از گذشته مورد اهتمام متخصصان و کارشناسان قرار گرفته، توجه بیشتر به بحث تغذیه است. در واقع گویی راز سلامتی و شادابی انسان در تغذیه سالم نهفته شده است. همه می دانیم که نیروهای حیاتی و اصلی بدن ما به وسیله مواد مغذی، معدنی و طبیعی پشتیبانی می شوند. بدن انسان قادر به ساخت برخی از این مواد است و در کنار آن توقع دارد که سایر مواد حیاتی را از طبیعت و محیط اطراف تامین کند. در واقع همه می دانیم که تغذیه مناسب و سالم می تواند سلامتی انسان را بازگردانده و از آن به خوبی محافظت کند. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، عمر را طولانی تر گرداند، اندام و رخساره آدمی را بهبود بخشد و نشاط و طراوت را تا سال ها در ما نگه دارد.

اما سوالی که در اینجا مطرح است آن است که آیا خانواده های ایرانی به اندازه کافی در مورد اصول تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب اطلاعی دارند؟ آیا انگیزه های لازم و مشوق های کافی برای تغییر سبک زندگی خانواده های ایرانی و ترغیب آن ها به پیروی از اصول تغذیه سالم فراهم شده است؟

از سوی دیگر همه ما شرایط فیزیولوژیکی خاص و استرس های مخصوص به خود را داریم، در مرحله خاصی از زندگی (نوزادی، کودکی، نوجوانی و پیری) بسر می بریم و طبیعتا نیازهای تغذیه یی بدن مان متفاوت است. ضمن اینکه فاکتورهایی نظیر تحصیل، کار شبانه، ورزش حرفه ای، بارداری، فشارهای روحی و… تغییراتی بر بدن ما تحمیل می کنند که نیازهای ما را تغییر می دهد. بدن ما در مرحله ای از زندگی نیاز بیشتری به یک ویتامین یا ماده معدنی خاص پیدا می کند و در مرحله یی دیگر مصرف همان ماده مغذی باید کاهش پیدا کند. علاوه بر این، بحث رژیم های غذایی برای بیماران و علی الخصوص بیماری های خاص، رژیم های غذایی مناسب برای کنترل وزن، چگونگی کم کردن یا افزایش وزن بدون آنکه به سلامت بدنمان لطمه یی وارد شود و… مطالبی هستند که این روزها از اهمیت بسزایی برخوردار شده اند.

در این جا هم همان سوال قبلی مطرح است. اینکه آیا خانواده های ایرانی به اندازه کافی در مورد اصول تغذیه درست و رژیم غذایی مناسب اطلاعی دارند؟ آیا انگیزه های لازم و مشوق های کافی برای تغییر سبک زندگی خانواده های ایرانی و ترغیب آن ها به پیروی از اصول تغذیه سالم فراهم شده است؟

مقصودم از تاکید بر این پرسش، آن است که بسیاری از خانواده های ایرانی، ضرورت مقابله با این روند مخرب را دریافته اند و به دنبال راه حلی مناسب برای تغییر سبک زندگی خود و پربار کردن سبد تغذیه ای خود هستند ولی فاقد توانمندی ها و مهارت های لازم برای رهایی از این گرداب اند.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.