امان از این همه نخبه کشی

دکتر محمد بشری

دکتر محمد بشری، عضو سابق هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در یادداشت خود نوشته است:

متاسفانه حافظه تاریخی ما ایرانی ها خیلی کوتاه است. مروری بر تحریم های دوره قبلی، یادآور روزهای تلخی در هفت سال گذشته است که تحریم های بین المللی، سیستم های کشور را به چالش جدی کشیده بود و برخی قسمت ها با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کردند. در آن روزها، مدیران موفق، سالم و دلسوزی در اداره دارو توانستند نظام دارویی را با درایت و شجاعت از آن مهلکه خارج کنند و زمانی که مشکلات کمتر شد، جوانمردانه جای خود را به نسل بعد سپردند.

اما روزگار چرخید و در دوره دوم وزارت آقای دکتر هاشمی، افرادی پاکدست اما ناآشنا با سیستم دارو بر مسند اداره سازمان غذا و دارو نشستند و به دلیل عدم آشنائی رئوس هرم، زمینه برای ایجاد رانت توسط برخی از کارشناسان که البته تعداد محدودی بودند، فراهم شد که هنوز هم پس از گذشت قریب به یکسال از تغییرات اساسی در سازمان غذا و دارو، پسلرزه های این التهاب غیر مدبرانه هنوز دیده می شود. دقت کنید وقتی که یک سیستم با تخصص ناکافی بر سازمانی حکم می راند، تبعات تصمیم آنها گاهاً تا چند سال گریبان سیستم را می گیرد.

خوشبختانه سال گذشته در یکی از تصمیم سازی های خوب در وزارت بهداشت، مدیران اداره دارو در سطح مدیر کل و سپس با تغییر وزیر در سطح ریاست سازمان غذا و دارو تغییر کردند که به اعتراف تمامی فعالان صنعت دارو، تیم مدیریتی جدید، پاکدست ترین و متخصص ترین تیم در چند سال گذشته بوده است و از همه مهمتر اینکه تعقل و تجربه چگونگی برخورد با کش و قوس های خاص تحریم را از سال ۹۱ و ۹۲ با خود بهمراه دارند و علیرغم تنگتر شدن حلقه محاصره تحریم ها، همین تجربه و تعقل منجر به این شده که بازتاب تحریم ها در تأمین دارو، چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات، بسیار کمتر از سایر قسمت ها بر مردم تأثیر بگذارد و مدیرت بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته که البته هیچ کس مدعی بی نقص بودن آن نیست.

در حرکتی یکپارچه و با هماهنگی ویژه در چند روز اخیر، شاهد بودیم که هجمه زیادی علیه سازمان غذا و دارو صورت گرفت که بر هر کسی که از بیرون نگاه می کرد، این امر مشتبه می شد که در داخل سازمان غذا و دارو، همه مشغول تاراج و تقسیم غنائم هستند، حال آنکه با توضیح بالا آنچه اکنون می بینیم، حاصل بی تدبیری تیم مدیریتی حد فاصل سال های ۹۶ و اوایل ۹۷ است.

اگر قصد بر اصلاح است و به دنبال گل آلود کردن آب برای منافع شخصی خود نیستیم، باید منصفانه قضاوت کنیم و درگیر جوسازی نشویم. بهرحال این مدیران فعلی سازمان که به دلیل فشارهای روانی و مطبوعاتی اخیر و صحبت های عمومی که در فضاهای مختلف گفته شده و همچنین بحث امضاهای طلایی را متوجه آنها می دانند، به ستوه آمده اند و هر کس دیگر هم جای آنها بود، استعفا می داد و دوباره چرخه انتصاب افراد نالایق و یا با غرایض تکرار می شود.

باید منصف باشیم و مدیران لایق مان را مورد عتاب قرار ندهیم که هر چقدر دل آنها برای وطن بتپد، تحمل حرف گزاف و ناعادلانه را ندارند و یکجا شانه خالی می کنند و دوباره تمام کشور با چالش مواجه می شود.

اگر واقعاً قصدمان اصلاح است، به جای درشت نمایی مشکلات در تلویزیون و تریبون های عمومی، باید به ریشه یابی مشکلات فعلی بپردازیم. خوشبختانه وزیر محترم بهداشت، خود داروساز هستند و واقف بر تمامی این سیر و با درایتی که از ایشان سراغ داریم، قطعاً در بازی جوسازان و غوغاسالارانی که به دنبال منافع شخصی هستند،  گرفتار نخواهند شد و مدیران لایق سازمان غذا و دارو را حفظ و حمایت خواهند کرد.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.