کورتون؛ موثرترین درمان برای بستری های کرونایی

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون تنها دارویی که در دنیا اثبات شده میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، کورتون است که در پروتکل درمانی کشور قرار دارد و در کنار آن داروهایی از جمله اینترفرون، ضد انعقاد و ضد التهاب هم در کنار این موارد وجود دارد که دنیا پذیرفته است این داروها در کاهش مرگ و میر بر اثر کرونا موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، دکتر قاسم جان بابایی در نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، درباره اثربخشی داروهای مطرح شده در درمان کرونا گفت: باید بدانیم که واکسن کرونا به همان میزان که می‌تواند اثربخش باشد، می‌تواند اثربخشی هم نداشته باشد. هنوز هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که اثبات کند داروی “رمدسیویر” در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است. حتی مقاله‌ای که در مجله معتبر جاما منتشر شده هم اثر این دارو را برای کاهش مرگ و میر بر اثر کرونا رد کرده است. دیگر مجله‌ ی معتبر دنیا به نام Network Meta analysis هم اثربخشی این دارو از جهت کاهش مرگ و میر را رد کرد. بنابراین تا زمانی که اثربخشی دارو برای کاهش مرگ و میر اثبات نشود، وارد پروتکل درمانی کشور نخواهد شد. به هرحال منتظر می مانیم تا نتایج نهایی مطالعات جهانی بر روی اثربخشی این داروها به دست آید.

وی ادامه داد: اکنون تنها دارویی که در دنیا اثبات شده میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، کورتون است که در پروتکل درمانی کشور قرار دارد و در کنار آن داروهایی از جمله اینترفرون، ضد انعقاد و ضد التهاب هم در کنار این موارد وجود دارد که دنیا پذیرفته است این داروها در کاهش مرگ و میر بر اثر کرونا موثر بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که انجام شده است، آموزش کادر پزشکی برای خدمات غیرتهاجمی است. موثرترین عاملی که باعث نجات بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان می‌شود، مراقبتی است که همکاران کادر پزشکی و پرستاران انجام می‌دهند. نه داروی خاصی. گاهی اعلام می‌شود که فلان دارو می‌تواند موثر باشد، اما عملا جز داروی کورتون که در مطالعات دنیا ثابت شده که اگر در شرایط مناسب و روزهای اول استفاده شود، باعث کاهش مرگ و میر می شود، مصرف هیچ داروی دیگری موجب کاهش مرگ و میر بیماران نمی شود.

کودکان و جوانان، حلقه انتقال کرونا

جان بابایی در مورد نتایج تفکیک سنی در ابتلا به کرونا نیز گفت: در ایام قبل از عید نوروز، ورود کودکان و جوانان به محیط بطور چشمگیری کاهش داشت و میزان آلودگی جوانان به ویروس کرونا به مراتب کمتر بود؛ اما از تیر و مرداد، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود ۲۰ ساله تشکیل می‌دهند و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند. این افراد اگر خودشان هم مبتلا شوند علائمی از خود نشان ندهند و یا بسیار خفیف باشد. در نتیجه یکی از خطرات ابتلای گروه سنی جوانان و کودکان، انتقال ویروس کرونا به افراد مسن و دارای ضعف ایمنی بدنی است.

اقدام برای افزایش تختهای بیمارستانی/ نگرانی ها برای همزمانی کرونا و آنفولانزا در پاییز

جان‌بابایی ادامه داد: برای پاییز و زمستان نگرانی درباره همزمانی آنفلوآنزا و کرونا وجود دارد و در عین حال مردم هم باید خدمات غیرکرونایی را نیز دریافت کنند. بر این اساس دولت برنامه ریزی کرده و تا پایان سال این زیرساخت وجود دارد که ۱۴ هزار تخت بیمارستانی، اورژانس بیمارستان و کلینیک‌های ویژه راه‌اندازی شود و امیدواریم این زیرساخت‌ها کمک کند که مردم در امنیت خدمات بگیرند و در پاییز و زمستان کاهش تخت نداشته باشیم. خواهشم از همه مردم این است که کمک کنند که همچنان بار بیماری کاهش یافته و بار مراجعات به بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد.

هزینه میلیاردی برای ایجاد یک تخت ICU

جان‌بابایی درباره وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو نیز، گفت: به طور متعارف وقتی می‌خواهیم یک تخت را آماده کنیم، یک میلیارد تومان هزینه ساخت یک تخت بیمارستانی است. حال در تخت‌های ویژه به فراخور امکاناتی که نیاز است، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به این هزینه اضافه می‌شود و به طور متوسط بین ۱.۵ تا دو میلیارد هزینه یک تخت آی‌سی‌یو است. البته گاهی اوقات فضاهایی داریم که آن‌ها را تبدیل به آی‌سی‌یو می‌کنیم که بسیاری از تخت‌های آی‌سی یویی که در این مدت اضافه کردیم با استفاده از این فضاها در بیمارستان‌ها بوده که هزینه کمتری دارد.

توزیع ۳۰۰۰ نیروی متخصص در حال انجام

وی در پاسخ به سوالی درباره نیروی انسانی نیز گفت: در حال حاضر در حال تقسیم ۳۰۰۰ نیروی متخصص هستیم که فکر می‌کنم سه ماه زودتر از سال گذشته این نیروها وارد محیط شوند که از شهریور آنها را توزیع می‌کنیم. در عین حال یکسری امتیازات قرار دادیم که هرکس که زودتر شروع به کار کند، از این امتیازات استفاده می‌کند. در عین حال بحث آموزش نیروهای متخصص را هم به صورت کوتاه‌مدت انجام می‌دهیم.

در تولید واکسن، از دنیا عقب نیستیم

وی درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور، گفت: درباره واکسن تناقضی وجود ندارد.   نباید چیزی بگوییم که مردم را بی مورد امیدوار یا حتی ناامید کنیم. واکسن همیشه نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد. این همه سال برای هپاتیت سی و اچ آی وی واکسن موثر تولید نشده است. ویروس کرونا فعلا در مرحله مطالعاتی است. ما از نظر تولید واکسن از دنیا عقب نیستیم و در حال حاضر شرایط ساخت واکسن با دستور وزیر بهداشت شروع شده و به سمت مراحل پیشرفته می‌رود. این فقط به این معنی است که از دنیا عقب نیستیم. در عین حال حتی مشخص نیست که واکسن در دنیا به نتیجه مطلوب برسد. زیرا تا زمانیکه در فاز اول به بیش از ۳۰ هزار نفر واکسن تزریق نشود و ایمنی آنها ثابت نشود، نمی وانیم بگوییم واکسن موثر است.

هزینه هر بیمار کرونایی برای وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره هزینه هر بیمار کرونایی برای وزارت بهداشت اظهار کرد: به طور متوسط هزینه هر بیمار کرونایی برای وزارت بهداشت حدود ۲.۵ میلیون تومان در بخش عادی است و ۴.۵ میلیون تومان به این هزینه برای بستری در بخش آی سی یو اضافه می‌شود. بر اساس قانون ۵ تا ۱۰ درصد از کل هزینه را مردم پرداخت می‌کنند. بارها اعلام کردیم که اگر مردم جایی توانایی پرداخت نداشتند بر اساس کارشناسی مددکاری، تخفیف گرفته یا هزینه رایگان شود.

وی ادامه داد: این بیماری بیش از ۶ ماه است که در کشور وجود دارد و در برخی بیمارستان‌ها فقط بیمار کرونایی بستری می‌شود. این بیمارستان‌ها باید درآمد اختصاصی هم داشته باشند تا هزینه‌های خود را پرداخت کنند. این در حالی است که برخی از بیمارستان‌ها دچار کاهش درآمد اختصاصی تا ۵۰ درصد شده‌اند.

جان بابایی افزود: هزینه افرادی که بی بضاعت باشند یا توانایی مالی نداشته باشند، رایگان است. اگر بیمار تمکن مالی داشته باشد، باید همان ۱۰ درصد هزینه را پرداخت کند.

اظهار نظر غیرپزشکان جای تاسف دارد

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر برخی از افراد غیرپزشک و ارائه اطلاعات نادرست به مردم بیان کرد: اظهار نظر برخی از افراد غیرپزشک جای تاسف دارد. به عنوان معاون درمان باید هر روز به دنبال ارائه خدمات بیمارستان‌ها به مردم باشم. از طرفی از رسانه‌ها متشکرم که اطلاعات درست به مردم می‌دند.

داروهای کورتون جایی در پیشگیری از کرونا ندارند

جان بابایی در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده نادرست از داروهای کورتون برای پیشگیری از کرونا گفت: در پروتکل کشوری اعلام شده که کورتون زمانی باید به بیمار داده شود که بستری است. کورتون برای پیشگیری هیچ جایگاهی ندارد. زمانی که بیمار از بینی اکسیژن می‌گیرد و پاسخگوی تنگی نفس نیست، بلافاصله کورتون شروع می‌شود. در کنار آن داروهای ضد لخته استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در درمان‌های سرپایی به صورت انتخابی کلروکین و دیفن هیدرامین و داروهای مسکن استفاده می‌شود که علائم را کم می‌کند. در بستری، داروهایی که کمیته علمی قبول دارد مثل کورتون و اینترفرون و دستگاه‌های کمک تنفسی و داروهای ضد دیابت استفاده می‌شود. این داروها در تمام داروخانه‌های کشور موجود است.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.