پوشش بیمه ای تمام داروهای درمان کرونا/ کمبود اکسیژن ساز بیمارستانها به زودی مرتفع می شود

وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی اظهار کرد: هفته پیش در جلسه شورایعالی بیمه چند تصمیم اساسی گرفتیم که یکی از مهم ترین این تصمیمات، پوشش بیمه ای برای تمام داروهای مورد مصرف در کرونا، بود.

به گزارش خبرنگار درمان یاب، سعید نمکی روز سه شنبه در ستاد مقابله با بیماری کرونای استان کرمانشاه ضمن افتتاح همزمان 66 پروژه بهداشتی و درمانی در استان کرمانشاه گفت: ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین مخلوقاتی است که تا به امروز پا به عرصه خلقت گذاشته است و بسیار پیچیده تر از آن است که بتوانیم در مورد آینده آن قضاوت کنیم و کسی در دنیا بگوید دارویی را فعلا کشف کرده ام که این ویروس را تمام عیار می تواند نابود کند و هنوز هیچ کس در جهان با گستردگی علم امروز و با امکانات تحقیقات گسترده نتوانسته چنین ادعایی کند.

وی افزود: اگرچه ویروس کرونا، بسیار پیچیده است و پیچیدگی های زیادی را هم بر نظام های سلامت جهان تحمیل خواهد کرد اما در زمینه ساخت داروهای گیاهی و شیمیایی و روش های تشخیصی به پیشرفت های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده ایم.

وزیر بهداشت درخصوص مراحل پیشیرفت واکسن ایرانی کرونا توضیح داد: در زمینه واکسن، جزو پیشتازان دنیا هستیم و به سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده ایم از تعداد 12 مجموعه دانش بنیانی که بر روی واکسن کار می کنند، 4 مورد از آنها در شرایط بسیار خوبی قدم بر می دارند. فاز مطالعات حیوانی را تمام می کنند و وارد فاز سوم که مطالعات انسانی است، می شوند و به مرحله ای از دلخوشی در این راستا رسیده ایم که آماده پیش خرید واکسن از این مجموعه ها شده ایم و تا ماه های آینده، خبرهای خوش تری به مردم تقدیم خواهیم کرد.

روزانه ۱۰۰ هزار آزمایش کرونا انجام می شود

نمکی با بیان اینکه میزان آزمایش های کرونا در کشور افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: تعداد آزمایش های کرونا در سطح کشور روزانه به ۱۰۰ هزار مورد افزایش می یابد.

براساس اعلام وزیر بهداشت، تمام تست هایی که در مراکز زیرمجموعه وزارت بهداشت و درب منازل از افراد گرفته می شود کاملا رایگان است.

تولید داخلی داروهای کرونا در ایران

نمکی با اشاره به پیشرفت های حاصل شده برای ساخت داروهای «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در زمینه درمان کرونا، گفت: تا این لحظه داروی معالج برای کرونا گزارش نشده است و تمام داروها تاثیرات نسبی و مقطعی دارند؛ با این حال جمهوری اسلامی ایران رمدسیویر و فاویپیراویر را در کمتر از یک ماه تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از این داروها را به قیمت بالای ۵۰ دلار می خواستند به ایران بفروشند، گفت: تنها مشکلی که در ساخت این داروها وجود داشت تولید محلول رمدسیویر بود که آن نیز برطرف شد.

پوشش بیمه ای تمام داروهای مورد نیاز در درمان کرونا

وی ادامه داد: هفته پیش در جلسه شورایعالی بیمه دو سه تصمیم اساسی گرفتیم؛ اول اینکه تمام داروهای مورد مصرف در کرونا، تحت پوشش بیمه ها قرار گرفت. دوم اینکه مبتلایان حتی اگر دفترچه بیمه نداشته باشند، به محض پذیرش در بیمارستانها، روی تخت بیمارستان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند و سوم اینکه بخشی از لوازم مصرفی که تحت پوشش بیمه نبود، یا با اصلاح تعرفه یا با تحت پوشش بردن جبران خواهیم کرد که بیمارستانهای دانشگاهی که حدود 95 درصد از خدمات کرونایی را ارائه می دهند، از این وضعیت اقتصادی نامطلوب خارج شوند.

اکسیژن ساز

وزیر بهداشت با یادآوری وضعیت نامطلوب مالی وزارت بهداشت در ماه اخیر گفت: در اوج تنگدستی ۱۶۰ مرکز درمانی کشور را صاحب دستگاه اکسیژن ساز کردیم که ۱۴ مورد آنها در کرمانشاه بود.

وی اعلام کرد: تا ۲ هفته آینده با لطف خداوند هیچ شهری در ایران نخواهیم داشت که از نظر اکسیژن ساز مشکل داشته باشد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم کسی هراس نبود دستگاه اکسیژن ساز، تخت بیمارستانی و داروی درمانی کرونا را داشته باشد، گفت: در ۲ هفته بیش از ۲ هزار تخت مراقبت های ویژه و در مدت سه هفته ۲۵ هزار تخت بیمارستانی عادی در کشور اضافه کردیم.

نمکی افزود: این برای جمهوری اسلامی ایران افتخار است که هیچ بیمار کرونایی پشت درهای بیمارستان نخواهد ماند؛ ما نمی گذاریم ونتیلاتور را از پیرمرد یا پیرزنی باز کنند و به جوانان ببندند. نخواهیم گذاشت هراس نبود تخت در هیچ استانی احساس شود، اما وجود امکانات، نباید باعث شود که هراس از بیماری از بین برود./

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.