برنامه ای برای واردات واکسن روسی کرونا نداریم

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو می گوید متخصصان ایرانی واکسن روسی را توصیه نمی کنند.

به گزارش درمان یاب، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در پاسخ به اینکه بخش خصوصی ممکن است برای واردات واکسن اقدام کند و اینکه تا چه اندازه امکان واردات واکسن روسی برای کنترل همه گیری کرونا در کشورمان وجود دارد، اظهار داشت:

برای واردات واکسن هایی که واکسیناسیون سراسری انجام می شود، وزارت بهداشت وارد عمل می شود. واکسن هایی که به اختیار مردم استفاده می شود، مثل واکسن آنفولانزا توسط بخش خصوصی وارد می شود. تزریق واکسن کرونا هم به اختیار مردم نیست و واکسیناسیون سراسری انجام خواهد شد. بنابراین دولت خود برای خرید و واردات آن اقدام می کند.

در مورد واکسن روسیه تاکنون اطلاعیه رسمی از سوی دولت برای در نظر گرفتن سهمیه واردات منتشر نشده است. نکته دیگر اینکه مسئولان وزارت بهداشت، متخصصان ایرانی از جمله دکتر محرز و دیگر پزشکان عفونی هم تزریق واکسن روسی کرونا را توصیه نمی کنند چراکه ازاثربخشی آن در آزمایش های بالینی اطمینان ندارند.

به گفته دکتر محرز روسیه مواد بیولوژیک را فقط خود تایید می کند و در اختیار هیچ مرجع بین المللی برای تایید قرار نمی دهد. ایران هم تنها واکسنی را قبول می کند که مورد تایید مراجع بین المللی قرار بگیرد و استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت ایران را کسب کند. باتوجه به این مسئله اگر غیر از واکسن روسی واکسن دیگری مورد تایید مراجع جهانی قرار بگیرد، استفاده از آن در اولویت کشورمان است.

وی درخصوص تامین دیگر داروهای مربوط به کرونا نیز گفت: کرونا بیماری است که دارویی ندارد اما برای التیام بیماران داروهایی مثل رمدسیویر تجویز شده است. این دارو در پروتکل های درمانی آمریکا و اروپا وارد شد. نوع آمریکایی آن بسیار گران و 400 تا 500 دلار قیمت دارد درحالیکه هر بیمار بستری باید شش تزریق انجام دهد. دو شرکت ایرانی تولید رمدسیر را در دستور کار قرار دادند اما به طور طبیعی فرصت آزمایش های بالینی آن فراهم نبوده است.

شرکتی در هند هم رمدسیویر را تولید و در اندازه محدود مصرف کرده است. این داروها هیچ یک داروی قطعی کرونا نیست. تنها روش درمانی که موثر بوده، پلاسماست که به اندازه کافی در دسترس نیست. هر بیمار بهبود یافته از کرونا براساس پروتکل ها می تواند دو بار پلاسما اهدا کند اما هر بیمار بستری باید شش بار پلاسما دریافت کند. که این نسبت، باعث کمبود پلاسما شده است.

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.