اورژانس متاثر از تحریم ها/ انتقال 75 درصد بیماران کرونا به مراکز درمانی توسط اورژانس

رییس سازمان اورژانس کشور مشروحی از اقدامات سازمان اورژانس کشور در بحران کرونا را بیان کرد و گفت: 4 نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و 1900 نفر به کرونا مبتلا شده اند.

پیرحسین کولیوند در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، با اشاره به اقدامات سازمان اورژانس کشور در بحران کرونا، گفت: سازمان اورژانس کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده و وارد عملیات شد. برنامه ریزی دقیقی برای مواجهه با این بیماری از طرف اورژانس انجام و آموزش‌های لازم به پرسنل ارائه شد. در همان روزهای اول هم دچار شتابزدگی و عجله نشدیم و با برنامه ریزی دقیق و منظم، امور خدمت رسانی فوریتهای پزشکی را انجام دادیم.

انتقال دانشجویان ایرانی از چین توسط سازمان اورژانس کشور و قرنطینه این دانشجویان برای ۱۴ روز انجام شد. ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی برای بیمارانی که با ویروس کرونا مواجه شده بودند نیز توسط تیم عملیات ویژه اورژانس انجام شد. این تیم از دو سال قبل شکل گرفت که یک تیم بین المللی محسوب می‌شود و در سراسر کشور حضور دارند. این تیم عملیات ویژه برای خدمت رسانی در زمان‌هایی مثل سیل و زلزله و طوفان و بیماری‌هایی مثل کرونا ایجاد شده و تجهیزات کافی و لازم هم برای این تیم فراهم شده است.

افزایش 4 برابری تماس های اورژانس

کولیوند ادامه داد: در طول این دوران با تماس‌های چهار برابری با دیسپچ‌ها مواجه شدیم. به سرعت طبقه همکف سازمان اورژانس را تبدیل به یک مرکز تلفن برای کرونا کردیم و همکارانمان بصورت داوطلبانه در این مرکز حاضر شده و پاسخ‌گویی به سوالات هم در این مرکز انجام شد. همچنین یکی از اقدامات دیگر سازمان اورژانس کشور، ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.

رییس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: شاید بسیاری از افراد برای دریافت خدمات به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، اما خدمات فوریت‌های پزشکی کاهش پیدا نکرده است و این خدمات با دقت بالا در حال ارائه شدن است.

خوشبختانه افزایش رضایت مندی مردم از اورژانس، دلیل بر ارائه خدمات مناسب توسط سازمان اورژانس است. بعد از گذشت شش ماه، همکاران ما همچنان در آماده باش هستند و ۴ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۱۹۰۰ نفر از همکاران ما در اورژانس به ویروس کرونا مبتلا شدند.

کولیوند بیان کرد: در همین بازه زمانی ۱۱۵ پروژه جدید افتتاح شد که یکی از آن موارد راه اندازی اورژانس ریلی بود که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

اورژانس هم متاثر از تحریم ها

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر تحریم‌ها بر خدمات سازمان اورژانس کشور نیز گفت: تحریم‌ها شامل حال اورژانس هم شده و پشتیبانی آمبولانس‌ها انجام نمی‌شود، اما براساس برنامه‌ریزی سازمان اورژانس کشور تعداد آمبولانس‌ها را به ۵۵۰۰ دستگاه ارتقا دادیم و خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم. اکنون هم ممکن است به آمبولانس نیازمند باشیم، اما با توجه به تامین آمبولانس‌ها در چند سال گذشته که گشایشی اتفاق افتاده بود، در حال حاضر خدمات را با سرعت مناسبی ارائه می‌دهیم و زمان رسیدن ما به مددجو کاهش یافته است. نسبت به سال گذشته تقریبا ۴۰ درصد خدمات را افزایش دادیم و زمان حضور کاهش یافته است. قبلا ۳۸ دقیقه بود که الان کمتر از ۱۴ دقیقه است.

وی درباره خدمات اورژانس هوایی نیز گفت: اکنون در اورژانس هوایی ۴۵ بالگرد داریم که خدمات قابل توجهی ارائه داده است. در سازمان بهداشت جهانی که قبلا در حوادث ترافیکی جزو کشورهای گروه هشتم جهان بودیم، اکنون جزو کشورهای گروه الف هستیم و با کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان مقایسه می‌شویم.

مجوز جذب ۸۵۰ نیروی جدید در اورژانس

کولیوند در پاسخ به سوالی درباره جذب نیروی انسانی در سازمان اوژانس کشور گفت: ما در حال حاضر نیز کمبود نیرو داریم، اما از آن جایی که نیروهای ما روحیه جهادی دارند با تمام قوا در حال فعالیت هستند. در استخدام‌های جدید وزارت بهداشت نظر ویژه‌ای به اورژانس شد و از مجوز استخدام ۳۰۰۰ نفر حدود ۵۰۰ نفر برای فوریت‌های پزشکی در نظر گرفته شد. همچنین مجوز جذب ۳۵۰ نفر نیز به شکل قراردادی به ما اعطا شد. از سوی دیگر از ۷۰۰۰ نفر بعدی که قرار است جذب شوند، تعداد قابل توجهی به اورژانس اختصاص داده می‌شود. البته ما همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. نکته قابل توجه آن است که ۳۰ درصد دانشجویانی که از ترم قبل برای فوریت‌های پزشکی وارد دانشگاه شدند از خواهران هستند.

و اما مزاحم تلفنی…

رئیس سامان اورژانس کشور درباره مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس گفت: حتی در شرایط فعلی نیز اورژانس همچنان مزاحم تلفنی دارد که فکر می‌کنم شاید این موضوع نیازمند فرهنگ سازی بیشتری باشد.

خواهش ما این است که در شرایط سخت کنونی که همکاران ما با تمام وجود کار می‌کنند، دیگر مزاحم تلفنی یک ظلم مضاعف است. دستگاه‌های دیگر هم از لحاظ قانونی برای پیشگیری و پیگیری این مزاحم‌های تلفنی با ما همکاری می‌کنند. بین ۲۵ تا ۳۰ درصد تلفن‌ها با اورژانس، مزاحم است.

انتقال بین بیمارستانی بیماران کرونا از سوی سازمان اورژانس کشور

کولیوند افزود: ۷۵ درصد بیماران مبتلا به کرونا توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شده و 100 درصد این بیماران که بین بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند هم توسط اورژانس انتقال پیدا کرده‌اند. تاکنون کمبود تخت گزارش نشده و معاونت درمان در این زمینه برنامه ریزی کرده است.

وی همچنین به اقدامات سازمان اورژانس کشور در ارسال تجهیزات و لوازم حفاظت فردی به دانشگاه های علوم پزشکی بویژه در اوایل بروز کرونا در دانشگاه های علوم پزشکی قم، شهید بهشتی، تهران، ایران، گیلان و مازندران و … گفت: شرایط بسیار سختی بود که بسیار دقیق و با کیفیت بالا آن کارها انجام شد.

کولیوند با تاکید براینکه خللی در ارایه خدمات فوریت های پزشکی در بحران کرونا ایجاد نشده است، افزود: در شرایط کنونی بیماری کرونا شاید برخی از بیماران دارای بیماریهای زمینه ای به دلیل نگرانی، جهت ارایه خدمت به بیمارستانها مراجعه نکنند اما خدمات فوریتهای پزشکی به لحاظ فوریتی بودن آن، کاهش نیافته و همچنان ارایه می شود.

وی ادامه داد: رضایتمندی مردم خود دلیلی بر ارایه خدمت مناسبی است که توسط همکاران سازمان اورژانس کشور ارائه می شود. در بحران کرونا نیز سعی و تلاشمان آن بود که به سایر دستگاه ها و سازمانها نیز کمک کنیم.

 

مطالب مرتبط

نظرات بسته شده است.